Unearth - The Stings Of Conscience

The Stings Of Conscience

Genrer:Metalcore, Hardcore
Spilletid:40:28

Mange krediterer/beskylder Killswitch Engage for at være ophavsmænd til den famøse metalcore-bølge med deres fremragende "Alive or Just Breathing", men dette er dog kun den halve sandhed. Godt nok var KsE skyld i, at denne genre blev almenkendt i en sådan grad som den er, men Unearth var i realiteten først ude, da de allerede omtrent et år forinden udgav debuten "The Stings of Conscience", som blandede den punkbaserede hardcore med riff-arbejde inspireret af bl.a. In Flames og gjorde det hele lettere tilgængeligt med luftige leads og skønsang. Albummet må da også siges, at være denne genres nærmeste pendant til "Reign in Blood" og "Heartwork" – dog uden at være tilnærmelsesvis ligeså tidløs. Alveran har nu valgt at genudgive albummet, hvilket kun er positivt, da ungdommen i så fald får mulighed for at høre, hvordan det hele startede. En genudgivelse i samme dur som denne, stiller dog som regel anmelderen i et usædvanligt dilemma.

For meget er sket siden 2001. Metalcore-scenen er i dag fyldt til randen med ligegyldige indslag, og man skal lede meget længe, for at finde noget af værdi. Man kan sige, at de nyere bands har ødelagt det for et band som Unearth, for det er en kendsgerning, at "The Stings of Conscience" langtfra opnår den samme gennemslagskraft som dengang og vil på ingen måde imponere nye lyttere, da det er blevet gjort på præcis samme måde igen og igen siden dengang. Og derfor ville det være uretfærdigt at uddele karakter i dette tilfælde. Men ønsker du et album, der repræsenterer genren og alle dens facetter, er denne genudgivelse bestemt ikke et dårligt bud. Og så er den samtidig en langt værdigere eksponent for bandets formåen i forhold til deres halvlunkne "The Oncoming Storm" fra sidste år.