Tuomas Holopainen - The Life And Times Of Scrooge

The Life And Times Of Scrooge

Spilletid:54.14

Er du til soundtrack-agtig orkestermusik, så har Tuomas Holopanien lavet en genistreg.

Intro

Tuomas Holopanien er komponist og keyboardspiller i det finske band Nightwish. Han har altid været glad for historierne om Joakim Von And, og det har ledt til et album baseret på disse historier. Det er ikke metal, men jeg er nu ganske tilfreds.

Gennemgang

Vi starter ud på "Glasgow 1877", hvor en fortæller dominerer. Man opdager hurtigt at Tuomas ikke har lavet et metalalbum. Nummeret er roligt og smukt, og giver effekten af at man er på vej ud på eventyr. Ligesom på Nightwish albums, er Tuomas god til at integrere et smukt kor, som løfter albummet en del. Vi fortsætter på Into The West, som starter atmosfærisk, og bliver glad i tonen efter cirka et minut. Nummeret består meget af banjo, fjølte, en filurlig bas, og en velplaceret mundharmonika. Det mønster fortsætter gennem resten af sange, sammen med lidt klaver fra tid til anden. Tredje nummer har en mere dyster start. Det hedder "Duel And Cloudscapes", og det bevæger sig hurtigt fra det stille og dystre, over i det march-agtige. Trommerne er tunge på dette album, og det virker super fedt. Der er også en mere let og glad passage, hvor en xylofon dominerer. Nummeret her når vidt omkring, og slipper super godt af sted med det, hvilket det fortjener respekt for. Resten af albummer når utrolig bredt, lige fra dystre nærmest spirituelle "Dreamtime" til den mere almene sang "A Lifetime Of Adventure". Tuomas spiller med sine musiske muskler, og dækker så meget han overhovedet kan. Det vildeste er at han slipper godt fra alt hvad han lavet på albummet.

Konklusion

The Life And Times Of Scrooge beviser at Tuomas Holopanien er en genial komponist. Han han det hele, lige fra det dystre til det glade, og mere til. Han får det til at virke så nemt at sende lytteren på eventyr gennem hans album. Det eneste problem er, at albummet her er anmeldt på en hjemmeside hvor det ikke har relevans. The Life And Times Of Scrooge er et fantastisk album, men det hører bare ikke hjemme på heavymetal.dk. Albummet kan anbefales til folk der også har en smag for filmsoundtrack-agtig orkestermusik, men så heller ikke mere.

Havde vi været en "ikke metal" hjemmeside, havde udgivelsen her scoret 9/10

A Lifetime Of Adventure er albummets single, og det eneste nummer med en smule guitar.