Thyrien - Hymns Of The Mortals

Hymns Of The Mortals

Genrer:Death metal, Folk metal

Folk metallens uslebne diamant

Finland har gjort det igen! Thyrien er endnu et finsk band, dannet i 2005. De spiller en blanding af dødsmetal, black metal og folk metal. I 2007 optog de deres debut-ep, og efter en del uheld begyndte indspilningen af deres debut-album. Det blev senere til en deal med Massacre Records, og nu er debuten Hymns Of The Mortals, Songs From The North her så, og Thyrien kommer meget godt fra start.

Vi starter ud med en fin intro, som hedder "Far Beyond Midgard". Efter det lille episke stykke er vi ovre i "Vengeance Through My Soul", som der er en god fart på. Her hører vi også til den onde vokal, som trods musikkens melodiske essens passer rigtig godt til. Der er en god blanding af guitar, bas og trommer, og vi får oven i købet en fin guitarsolo. Tredje nummer hedder "Deathwish", og er min favorit. Her kommer folk metallen for alvor til udtryk og samtidig er nummeret bundsolidt uden at være langsomt. Det hele passer sammen, og går her op i en højere enhed. Folk-metal elementerne er dejlig tydelige og falder godt i hak med specielt guitaren. Igennem hele albummet nyder man den dejlige blanding af black metal, dødsmetal og folk metal. Musikken er spændende og let at håndtere, så nybegynderen og de garvede lyttere vil kunne nyde det. Vokalen er ikke ond mod ørene på trods af, at der growles, så de nysgerrige også kan være med. "The Frozen North" har en stille intro og er generelt stille i forhold til resten af albummet. Trods dette virker det rigtig godt, og man forbliver interesseret. Tempoet kommer dog også op. Guitaristen smider en fin guitarsolo oveni for at fuldende værket.

Thyriens stil minder mig om det tyske band Equilibrium, hvilket er et stort plus i min bog. Musikken er godt varieret. Den er let at gå til for nybegyndere og stadig interessant for hærdede fans. De stille stykker er lige så interessante som de hurtige, hvilket jeg synes, man ser sjældent. Desuden appelerer musikken ikke bare til folk metal fans. Personligt synes jeg at folk metal elementerne godt kunne være lidt mere fremtrædende, hvilket også er grunden til, at det ikke får topkarakter. Vi må se frem til anden eller tredje album fra Thyrien, for Hymns Of The Mortals, Songs From The North er virkelig lovende. Hvis man er fan af Equilibrium, vil man elske Hymns Of The Mortals, Songs From The North, og hvis ikke, så prøv at lytte til albummet alligevel. Der er helt sikkert et nummer, du kan lide.

When The Horizon Burns giver en god ide om hvad man kan forvente af albummet.