Supercharger - Real Machine

Real Machine

Genre:Hard rock

Endnu et potent og hårdtslående rockbrag fra Supercharger

Supercharger som vi kender dem

Danske Supercharger er, mildest talt, et rigtig spændende band at følge. Siden den danske kvintet debuterede tilbage i 2007 med ep’en Junkyard Spectacles, har alle deres udgivelser – og i særdeleshed deres uhørt energiske live-optrædener –  været proppet med bunker af medrivende “no bullshit rock’n’roll.”

Nu er de klar med deres fjerde langspiller, Real Machine, og det er Supercharger, som vi kender dem: Flabet, energisk og forfriskende rock med masser af rå country/blues-kant.

Plejer er ikke død

Real Machine er det første album, siden forsanger Mikkel Neperus forlod bandet i 2015. Afløseren blev efter lang tids søgen fundet i tyske Linc Van Johnson, og lad os bare slå fast med det samme, at han gør det fremragende. Hans sangstemme stikker ikke ud i nævneværdigt særprægede retninger. Den er derimod rå, kraftfuld – præcis som den skal være.

Det samme kan siges om musikken. Bassist Karsten Dines Johansen har stået bag pulten og drejet på alle knapperne, og i bedste rock’n’roll-stil er de ti nye sange blevet til i studiet; de fleste af dem som one-takes. Trods en lille mangel på hooks og ørehængere, som bandet ellers er garanter for, er genkendeligheden i sangene stor. Det er mere eller mindre den samme skabelon, som bandet alle dage har brugt, komplet med tunge skarpe riffs, dundrende trommer, steel guitar og lidt blues harp. Men det betyder ikke, at det ikke er godt. Godt nok genopfinder Supercharger ikke den dybe tallerken, men de er saft-peter-vælte-mig gode til det, de gør. Lyt bare til åbneren “Off We Go”, den sprudlende “Rottenburg” eller undertegnedes personlige favorit “Watching All Our Heroes Die” –  det er potent rock, som kun få kan levere det, og måske er det hørt mange gange før, men sjældent er det blevet eksekveret med et så forrygende og medrivende drive som her.