Statement - Force Of Life

Force Of Life

Genre:Hard rock

Dygtige danske veteraner spiller med musklerne, men det ender desværre forudsigeligt

Rock med rutine

Danske Statement så dagens lys i 2011, da forsanger Jannick Brochdorf og guitarist Niels Alex Larsen slog pjalterne sammen for at spille en god klassisk omgang hard rock. Inden længe blev de to garvede gutter til fem, og så var drengene klar til at rocke natten lang.

Første album Monsters udkom i 2014, og gruppen er nu klar med tredje langspiller Force of Life, der på mange punkter er ligesom sine forgængere. Den har sine styrker her og der, men bestemt også sine svagheder.

To stærke, et svagt og syv hurtigt glemte

Med en masse lånte virkemidler fra Scorpions, Accept og især Metallicas Load/Reload-æra, som bandet selv nævner som de helt store inspirationskilder, byder københavnerkvintetten op til dans for fans af den klassiske hard rock. Det stærke riff og den potente lyd danner fundamentet for ti numre, der mest af alt leder tankerne hen på en light-udgave af Pretty Maids tilsat Volbeat-riffs.

“The Hero Inside” sparker skiven i gang på fremragende vis med masser af saft, kraft og i særdeleshed rigtig god lyd – riffs, solo og omkvæd sidder lige i skabet. Efterfølgende er det numrene “Darkness In Your Eyes” og “Higher Ground”, der skal fortsætte det gode udgangspunkt, men desværre falder det medrivende niveau en anelse i kadence. Trods fine intentioner forekommer de som fyld og er ret hurtigt glemt.

For en kort stund bliver det meget bedre på fjerde skæring “I Wonder Why”, som er albummets suverænt bedste. Som det også er tilfældet med åbningsnummeret, får vi nemlig en komposition, der har en glimrende sammenhængskraft og virker komplet. Men herfra er det så slut. Resten af albummet fortsætter med kaskader af brugt metervare fra det store hard rock-loppemarked, komplet med floskler, forudsigeligheder og et helt aldeles unødvendigt cover af The Mamas & The Papas-klassikeren “California Dreaming.” Det nummer er uden tvivl en fest live eller i øvelokalet, men i fortærsket hard rock-version gør det ikke noget godt for et band, der er så dygtige, at de burde tage sig selv mere alvorligt.

Flot håndværk – kedeligt resultat

Om sangskrivningsprocessen er gået for stærkt, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men trods det høje tekniske niveau samt passende aggressivitet i det overordnede udtryk virker materialet, med undtagelse af to numre, ikke gennemarbejdet.

Pladens helt store svaghed er, at selvom riffs, soli og overordnet produktion er på et rigtig højt niveau, er langt størstedelen af pladens numre ret usammenhængende, rodede og enormt ensformige. Force of Life rummer ingen overraskelser og tilfører ikke genren noget som helst nyt. Bevares, man behøver ikke altid at genopfinde den dybe tallerken for at lave holdbar musik, men de gamle slidte rock-tricks bliver altså ikke mere ophidsende, som årene går. Selvom udgangspunktet er rigtig fornuftigt, må der godt tilsættes lidt spændende nye elementer af og til.

1. The Hero Inside
  2. Darkness In Your Eyes
  3. Higher Ground