Skaarv - Seed of Justice

Seed of Justice

Genre:Sludge metal
Antal numre:7

Hvis bare alle debut-skiver var af ligeså høj kvalitet…

Fed, stenet debut fra vores nordiske brødre

Norske Skaarv er dugfriske på den store heavyscene. De spiller et mix af sludge metal og stoner rock, der, selvom det er hørt før, er solidt som bare fanden. Denne EP, Seed Of Justice, er deres første udgivelse. Og her er tale om en særdeles fin debut!

På niveau med de allerstørste

Bands som Corrosion of Conformity, Pantera, Entombed, Black Sabbath og Down har bestemt ikke levet forgæves - især ikke hvis man spørger Skaarv. Inspirationen fra de nævnte giganter er tyk som bare fanden, men nordmændene formår på kanonfed vis at smelte dem sammen, så udtrykket fremstår nyt og spændende. Med tonstunge trommer og super potente riffs leveret fra djævelsk dybe guitarer, begår Skaarv en særdeles medrivende debut. Kaskaderne af superfede riffs og ørehængende hooks synes endeløse, og det er ganske kort sagt fantastisk godt gået af et debuterende band.

Inspirationen fra især Down er ikke til at overhøre - måske endda så meget, at nogle vil synes, det kammer over og bliver ren kopi. Men hvor de fleste kopivarer oftest er af tvivlsom kvalitet, spiller Skaarv sludge, der momentvis er på niveau med de to første Down-albums. Ja, du læste rigtigt - det er kvalitet af ypperste kaliber det her! Lyt bare til anden skæring "Black Cormorant" - det lyder fuldstændig som noget fra Down II - A Bustle In Your Hedgerow. Havde forsanger André Iversen Péter sunget som Phil Anselmo havde det måske lige været lidt for meget af det gode, men heldigvis har han sin egen (rigtig cool) stil, som indikerer at det trods alt ikke er Down, vi hører.

Produktionen er super fin og ligesom den skal være, og instrumenterne, især guitaren, sidder lige i skabet. Jeg er ikke i tvivl om, at Skaarv ganske bevidst prøver at lyde som Down, men, som sagt, så gør det ingenting, når det foregår på et så højt niveau.

Kopivare ja! Men hvilken kopivare!

Det er alt for nemt at hive janteloven frem og svine et band til, når de lyder alt for meget som deres forbilleder (host host - Avenged Sevenfold - host…). Men i tilfældet Skaarv vil jeg tillade mig at hylde deres kundskaber, drive, lyd og ikke mindst sangskrivning, for de er helvedes dygtige! Jeg glæder mig til at høre mere fra dem, og til muligvis at høre dem blive en anelse mere selvstændige i deres udtryk. Men selv hvis de ikke finder deres egne ben og fortsætter med at lyde som deres forbilleder, så fred være med det. Skaarv er nemlig super fede som de er! Otte store flotte kranier til en formidabel debut.

1. THROUGH THE KELP FOREST
  2. BLACK CORMORANT
  3. BOW