Saxon - Into The Labyrinth

Into The Labyrinth

Genrer:Heavy Metal, Speed metal
Spilletid:50:10
Antal numre:13

Brugervurdering: 8,5/10 baseret på 2 stemmer.

Bandets to forrige udgivelser "Lionheart" og "Inner Sanctum", er to af bandets stærkeste plader i en i forvejen meget vellykket diskografi. Derfor var jeg spændt på om "Into The Labyrinth" skulle score et hattrick, som man havde i begyndelsesdagene, men dette er dog ikke lykkedes, da pladen god som den er, dog indeholder et par graverende skønhedsfejl.

Lad mig dog først sige at dette på ingen måder er et svagt album, men med så gode plader i rygsækken, er bandet på en måde (som alle andre der har lavet udødelige klassikere) deres egen værste fjende. Man starter ellers flot ud med den hymniske "Battalions of Steel" der minder meget om det mere progressive materiale på "Inner Sanctum". I samme kategori kunne man nævne numre som den hurtige "Demon Sweeny Todd" eller den majestætiske "Valley of the Kings". Men desværre har der sneget sig et par mere trivielle sange ind på pladen som single valget "Live To Rock", der er en noget gennemtærsket gennemgang af riffs vi har hørt før i meget bedre versioner. Samt den for mig dårligste sang på pladen "Slow Lane Blues", der er en noget tungrøvet sang om at blive knaldet i en fartfælde, ikke ligefrem materiale der får mig rocke rundt på gulvet syngende ind i standerlampen. Pladens overraskelse er genbrugsnummeret "Coming Home", som vi jo kender fra Killing Ground pladen, som her får en fed blues’et bottleneck behandling.

Så selvom det ikke lige er det mesterværk man havde regnet, er der dog rigeligt anstændigt materiale til en købs anbefaling, ikke kun for die hard Saxon fans.