Sabaton - Swedish Empire Live

Swedish Empire Live

Genre:Power metal
Spilletid:78.13
Antal numre:16

Sabaton leverer live-lækkerier til fanskaren.

Svenske Sabaton har været vidt omkring i mere end én forstand. De har ikke bare turneret heftigt siden dannelsen i 1999 og vist verden hvad de duer til, men også internt har bandet været på en udfordrende rejse, i og med at intet mindre end fire bandmedlemmer forlod skuden i april 2012. Et nyt stop på rejsen er denne liveudgivelse Swedish Empire Live, som er optaget på den polske Woodstock Festival i august 2012 - altså kun få måneder efter forsanger Joakim Brodén måtte ud og finde nye krigere til bandet. Det er første liveudgivelse det, mildest talt, krigsbesatte band udgiver, og selvom det er en større pakke med både CD og DVD, er det kun lydsiden, der skal anmeldes her.

Liveudgivelser er en svær ting at anmelde; I bund og grund er der tale om en omgang greatest hits med publikum på, og da materialet er kendt i forvejen, er det jo ikke dét, som skal anmeldes. Det efterlader kun faktorerne energi og nerve, samt lydkvaliteten. Med andre ord, så er der ikke så meget at tage stilling til, udover det helt store spørgsmål om, i hvilken grad det føles som at være der selv. Men nok om det - lad os kaste os ud i det. Swedish Empire Live lyder pissegodt! Kvaliteten er helt i top, og lydbalancen mellem publikum og band er rigtig god. Det kan også høres tydeligt på forsanger Joakim Brodén, at han er helt oppe at ringe, da han flere gange undervejs får nævnt, til publikums store fryd, at de er i færd med at optage en liveudgivelse. Så energien kan man altså ikke sætte en finger på - den er i top, og bandet spiller røven ud af bukserne. Og så kommer de rigtig godt rundt i bagkataloget - ikke alt for meget pjat med kun at spille sange fra det sidst udgivne album (i dette tilfælde Carolus Rex), der er stor variation, og det er dejligt. Spørgsmålet til én million kommer så her: Føles det, som at være der selv? Ikke helt desværre… Lad det være sagt med det samme, at undertegnede ikke er verdens største Sabaton-fan, men derfor kan jeg nu godt indfanges og hypnotiseres af en god koncert i ny og næ. Imidlertid synes jeg næsten, at Sabaton går for voldsomt til den på denne skive, og man kan næsten ikke kapere den kolossale power metal-udladning, som Swedish Empire Live er. Efter en halv times lytning, måtte jeg tage en mindre pause for lige at puste ud og fordøje, men det er måske bare undertegnede, der er for svag til Sabaton og deres buldrende krigsmaskine? Her er nok tale om en af de udgivelser, hvor DVD'en giver en langt større oplevelse. Når man kun har lydsiden, bliver det næsten for koncentreret. Men igen, så kommer det nok an på ørerne, der lytter.

Liveudgivelser er, som sagt, en svær ting at anmelde. Er man fan, så er en liveudgivelse et must hjemme på hylden (eller harddisken), hvis kvaliteten er i top og energien er tilstede. Er man, som jeg selv, ikke den helt store fan, er det måske bedre at lytte til originalerne. Det er en smagssag. Derfor må konklusionen være, at fans af Sabaton skal have fat i Swedish Empire Live da det er power metal for alle pengene, og med masser af smadder på. Guf for fans! Og vi andre tager bare hatten af i dyb respekt for et dygtigt og slagkraftigt band.

Trackliste: 01. The March To War 02. Ghost Division 03. Uprising 04. Gott Mit Uns 05. Cliffs Of Gallipoli 06. The Lion From The North 07. The Price Of A Mile 08. Into The Fire 09. Carolus Rex 10. Midway 11. White Death 12. Attero Dominatus 13. The Art Of War 14. Primo Victoria 15. 40:1 16. Metal Crüe

Ghost Division - Imponerende meget enrgi!