Pertness - From the Beginning to the End

From the Beginning to the End

Genrer:Folk metal, Power metal
Spilletid:40.08

"From the Beginning to the End" er det andet album af det schweiziske, kiltklædte power metal-band Pertness (hvis altså man ikke tæller deres Pörtness GmBh-udgivelser med).

Og her bydes på episk power metal af den lidt tungere slags. Det vil sige, der er guitarmelodierne og de generelt fængende vokalmelodier, som hører sig til i episk power metal; men produktionen er mørkere, og mange af guitarriffene er tungere, end man måske er vant til i episk power metal. Sanger Tom Schluchter har en meget kraftfuld og rå stemme, der passer musikken ret fint og er ret forfriskende i forhold til de mere rene og polerede stemmer, man hører i meget power metal.

Sange som "From the Beginning", "Blood Rain" og den melodiske men også groovy "Another Innocent Victim" er for eksempel relativt tunge og næsten melankolske med en ganske mørk stemning. Og det samme kan siges om "My Prophechy", der med sit lidt hurtigere tempo til tider ligefrem kan minde lidt om melodeath-genren, hvilket også gælder lidt "Remember the Faces".

Til gengæld trækkes der en del på keltisk folkemusik og middelaldermusik, og her taler vi både om melodier og instrumentation, da der gøres brug af diverse keltiske blæseinstrumenter (eller i hvert fald effekter, der lyder som sådanne instrumenter - jeg er ikke helt sikker på, om det er den ægte vare eller ej, men vil da lade tvivlen komme Pertness til gode). "Invisible Chains", "Foggy Dew" (som ligefrem er en variant af en kendt folkesang), den mægtige "The Legacy" er gode eksempler herpå.

Pertness har høstet nogle gode anmeldelser med dette album, og det kan jeg godt forstå, for jeg synes faktisk, det er ret fedt. Det kan godt være, at de keltiske elementer kan virke lidt søgte og cheesy nu og da, men i det store hele synes jeg egentligt, at det holder.