Opeth - Garden Of The Titans (Opeth Live at Red Rocks Amphitheatre)

Garden Of The Titans (Opeth Live at Red Rocks Amphitheatre)

Type:DVD
Genrer:Progressive Death Metal, Prog rock

Officiel vurdering: 10/10

Velsignet af Opeth

København blev velsignet med to Opeth-besøg under de geniale svenskeres Sorceress World Tour, og både på Copenhell i 2017 og i DR Koncerthuset i 2016 fik koncerterne de store superlativer frem i vores anmelder. I løbet af 2016 og 2017 spillede Opeth mere end 90 koncerter, og nu udgiver de så endelig et live-album og en DVD optaget under et af højdepunkterne på turen: Red Rocks Amphitheatre i Colorado, USA.  Vi har været så heldige at få fingre i DVD-udgaven, og det er den vi anmelder i det følgende.

Perfektion i digital form

Red Rocks ligger tæt på storbyen Denver i Rocky Mountains og er et naturligt opstået amfiteater, hvor scenen er omkranset af karakteristiske røde klipper. Det skaber en helt speciel ramme, og Red Rocks er da også et sted, hvor utallige store navne inden for alle genrer har optrådt. Det kan du blandt andet læse Opeths lead guitarist Fredrik Åkesson fortælle om her.

Showet åbnes med ”Sorceress”, hvis skæve, proggede intro gør to ting klart fra starten: Opeth kan sagtens lyde cool uden guitarer, men først og fremmest bliver det med det samme slået fast med syvtommer søm, at svenskerne i Martin Axenrot har en fænomenal trommeslager. Især på de nyere numre stjæler Axenrot faktisk ganske ofte billedet totalt med sin overlegne teknik og de komplicerede beats, der samtidig svinger fantastisk.

Det er ingen hemmelighed, at Opeth er et band, der fokuserer 100% på musikken, så ud over bandleder Mikael Åkerfeldts små humoristiske kommentarer mellem numrene og en videoskærm på bagvæggen, er der ikke meget show at komme efter på denne DVD. Det giver så til gengæld en gylden mulighed for i detaljer at nyde bandets eminente sammenspil og deres imponerende, individuelle tekniske færdigheder. På sang nummer to, episke ”Ghost Of Perdition”, lyder Åkerfeldts meget omtalte growl lidt rusten. Men selvom han måske ikke helt kan nå de samme dybder af ondskab som i sine onde dage, er det som om, stemmebåndet bare skal varmes lidt op, for det bliver bedre og mere overbevisende som koncerten skrider frem.

Resten af bandets performance sidder til gengæld lige i skabet fra start til slut. Vi får serveret tre numre fra Sorceress og syv klassiske Opeth-sange, alle leveret til perfektion. De nye, growl-frie numre passer desuden fint ind med de gamle, og selv backing-vokalerne lyder fantastiske. Man kunne faktisk godt få den mistanke, at især vokalerne er blevet hjulpet lidt på vej i studiet bagefter, men som du kan læse i ovenstående interview, benægter Fredrik Åkesson (næsten) alt om ’overdubs’ under vores snak med ham for et par dage siden. Hvis det er sandt, er det bare endnu mere imponerende, det vi får serveret på denne DVD.

Altid majestætiske ”Heir Apparent”, der igen bliver leveret fuldstændigt mageløst, viser, at selvom svenskerne er blevet ældre og mere proggede i deres udtryk, er der stadig ingen andre bands, der kan skifte så effektfuldt mellem skønhed og rendyrket raseri som Opeth.

Og så er der ”Deliverance”

Som altid er afslutningsnummeret ”Deliverance” ren opvisning, og koncerten slutter dermed af med endnu en magtdemonstration. Det mest vanvittige er egentligt, at Opeth uden problemer kunne skifte samtlige sange fra sætlisten ud og stadig have klassikere nok til mindst to-tre lige så suveræne optrædener. Der findes rigeligt med bands, der laver bedre shows med mere gøgl end Opeth, men hvis der er et band derude, der kan præstere på et højere niveau rent musikalsk, så har denne anmelder stadig til gode at opleve det. Der er ikke andet at gøre end at bøje sig i støvet og uddele 10 glohede kranier til Opeth og Garden of the Titans. Se den, hør den, dyrk den. All Hail Opeth!

1. Sorceress
  2. Ghost Of Perdition
  3. Demon Of The Fall