NyreDolk - Indebrændt

Indebrændt

Genre:Black Metal/Punk
Antal numre:4

Har hypen steget dem til hovedet?

Tilbage i september 2018 smed de maskerede black/punk-metallere Nyredolk deres demo, ganske enkelt kaldet Demo, på gaden. Hypen i undergrunden omkring denne demo var mildest talt stor, og med de efterfølgende meget kaotiske liveshows, hvor adskillige lamper blev destrueret, og vokalisten slog sig selv bevidstløs, fik Nyredolk hurtigt skabt en del omtale. Denne omtale skaffede dem endda booking på både årets Copenhell og Roskilde Festival, inden disse blev aflyst af det eneste kinesiske produkt, der holder længere end 14 dage. Man kunne dog godt tro, at Nyredolk havde dette på fornemmelsen, inden de udgav ep’en, nu den hedder Indebrændt.

Potentiale, der skal bearbejdes

Ifølge bandet selv byder Indebrændt på flere eksperimenter, og vanviddet er blevet skruet i vejret. Alt sammen pakket ind i et slør af psykedeliske elementer og støj. Umiddelbart en ganske interessant beskrivelse, men med det gennemsnitlige niveau af eksperimentering indenfor punket black metal så skal der heller ikke eksperimenteres meget, før man er over normen.

Ep’en lægger glimrende ud med ”Børnemorder, Elisabeth” – gæt selv, hvilken person der refereres til her. Nummeret bæres frem af et langsomt black metal-riff og en stampende rytme, hvor titlen råbes om og om igen. Det er et uhyre simpelt nummer, men det fungerer upåklageligt, netop fordi black metal og punk som udgangspunkt er simpelt. På ”Formanet til sandhed” kastes simpliciteten dog overbord, og samtidig med der skrues op for både black metallen og punken, byder nummeret på det førnævnte psykedeliske elementer og støj. Med denne blanding har Nyredolk bestemt fat i noget, og deres ellers meget afskrækkende lo-fi-støj virker dragende og interessant. Det er ganske forfriskende med et band, der kan mere end bare kopiere Darkthrones The Cult is Alive.

Der, hvor filmen begynder at knække for Indebrændt, er i slutningen af ”Formanet til sandhed”. Med knap et minut tilbage stopper musikken pludseligt, og i dets plads får vi en-tones dungeonsynth og ildebrænd. ”Død af omsorgssvigt” virker også som et nummer, der kunne have brugt lidt mere omsorg. Det bølger frem og tilbage mellem godkendt black metal og uinspireret indierock med en trve kvlt produktion. Og hvad er ideen med den rene vokal i starten af nummeret?

Indebrændt er en meget irriterende udgivelse. Nyredolk viser, at de sagtens kan formå at sparke liv i den formel, Darkthrone populariserede for snart 15 år siden, og gøre den interessant igen. Det er ganske subtilt, men aldeles effektivt, og man sidder tilbage hungrende efter mere. Men Nyredolk viser samtidig, at det måske er mere held end forstand, når det fungerer for dem. For Jesus, hvor kan de dog også finde ud af at tilføje ligegyldigt skrammel, der ikke laver andet end at spilde lytterens tid. Indebrændt er dog bestemt stadig værd at smide på anlægget, hvis man vil have noget lidt alternativt punket black metal, og med tiden er jeg sikker på, de får mere styr på deres formel.

1. Børnemorder, Elisabeth
  2. Formanet til sandhed
  3. Død af omsorgssvigt