Imaginaerum (The Score)

/ Warner Music Group · Udkom

Genre:Symfonisk metal
Spilletid:53.36
Antal numre:13

Vil du have metal bliver du skuffet. Vil du have et filmsoundtrack, så vil det være dit bedste køb i lang tid

Nightwish, et af Finlands mest successfulde bands, blev dannet i 1996 af pianist Tuomas, guitarist Emmpu og tidligere forsanger Tarja Tunuren. De fik lynhurtigt success i hjemlandet, og først intertional success senere, specielt efter deres album Dark Passion Play. Men i dette tilfælde er deres seneste album, Imagenaerum det mest interessante, for til det er der lavet en film af samme navn, og Imagenaerum (The Score) er soundtracket dertil. Det vil sige at der er tale om et soundtrack og ikke et reelt metalalbum, men det ændrer dog ikke på hvor veludført det er.

Albummet starter ud med "Find Your Story", som indeholder dele af "Taikatalvi". Selvom begge dele er mest symfoniske, så ville jeg mene at The Scores version næsten overgår originalen. Den er mere episk og fængende, men stadig tro til originalen. Den næste er "Orphanage Airlines", som indeholder dele af "Storytime". Her hører man dele af forsangerens stemme fra omkvædet i orginalen, og det virker super godt! Det er dog det eneste sted man hører det, men dele af fra selve albummet er at finde overalt. Det er lykkedes rigtig godt for komponisten, og det fortsætter. Når vi når over mod "Dare To Enter" og "Heart Lying Still" bliver det dog mere stille og atmosfærisk. Det går dog under ingen omstændigheder ud over kvaliteten, og det er mindst lige så veludført som resten af albummet. På "Heart Lying Still" støder vi igen på elementer fra "Taikatalvi", som blandes med klaver. Det er nok det mest æstetiske nummer på albummet.

Imagenaerum (The Score) er ikke et metalalbum. Det er et filmsoundtrack, hvilket vil sige at min soundtrack-elskende del træder frem her. Det gør også, at det egentlig ikke er relevant for heavymetal.dks læsere, udover dem der er hardcore Nightwishfans, dem der har respekt for klassisk musik og dem der har en kærlighed for soundtracks. Til trods for det, så er musikken helt igennem veludført, atmosfærisk og rørende. Og i en sådan grad at den får otte ud af ti kranier herfra.

Denne video indeholder nogle samples fra soundtracket, så der er lidt af det hele.

1. Find Your Story
  2. Orphanage Airlines