My Dying Bride - The Angel & The Dark River [Re-release]

The Angel & The Dark River [Re-release]

Genre:Doom metal

Denne udgivelse er hvad man på godt gedigent dansk kan kalde "value for money". Udover det originale album indeholder cden tre livenumre fra Dynamo '95 og desuden får man også DVDen "For Darkest Eyes" med i købet. DVDen kan næppe kaldes en decideret essentiel udgivelse, men trækker bestemt ikke ned i vurderingen af den samlede udgivelse (DVDen består af en livekoncert fra 1996 samt nogle promo-videoer).

Det er ikke uden grund at My Dying Bride har positioneret sig blandt sværvægterne indenfor doom-genren og det viser "The Angel & The Dark River" med al tydelighed. Udover at perfektionere de velkendte slæbende og tunge dyder formår My Dying Bride også at skabe sig et særegnet udtryk specielt grundet anvendelsen af violin – sidstnævnte er i den grad med til at ramme og understrege det melankolske i sangene. Og det lever "The Angel & The Dark River" højt på og her skal specielt åbneren "The Cry of Mankind" nævnes. Selv om produktionen naturligvis ikke er tidssvarende, er lydsiden langt bedre end forventet og alle instrumenter står således klart i lydbilledet. Som albummet skrider frem sniger ensformigheden sig dog ind, og My Dying Bride formår ikke rigtig at bryde med Doom-klicheerne hele vejen igennem albummet, og derfor ryger albummet ikke helt tops hos denne anmelder.

Personligt har jeg ikke det store forhold til My Dying Brides tidlige udgivelser, men det er klart at doom-fans, der er flasket op med My Dying Bride kan have et nærmest semi-religiøst forhold til et album som "The Angel & The Dark River", hvilket gør det svært for denne anmelder at yde albummet den retfærdighed det nok fortjener.

Skulle man eje både det originale album og "For Darkest Eyes" DVDen, er der ikke så meget at komme efter ud over de tre livenumre fra 1995 på cden, men for alle andre får denne udgivelse en klar anbefaling med på vejen.