Mgła - Age of Excuse

Age of Excuse

Genre:Black metal
Spilletid:42:24
Antal numre:6

Tågen hænger tungt

Mgła er et af de bands, jeg længe gerne har villet ind på livet af. Både fordi folk, hvis mening tæller, ikke har villet holde kæft med dem, men også fordi jeg er nysgerrig efter østeuropæisk black metal. Jeg har førhen fremhævet netop den geografiske lokation som værende grobund for en særlig slags pissesur black, da de rent faktisk har noget at kæmpe mod. Men jeg må indrømme, at god smag er individuel, og bare fordi jeg har fået det anbefalet af folk med dette, er det ikke ensbetydende med, at jeg kan give dem ret hver gang.

Men den ros skal bandet alligevel have. Blot 11 sekunder inde har jeg allerede lyst til at kaste min computer ud ad vinduet. Det skyldes den hæslige lyd af tænderskæren, som folk, der kender mig, ved, er strafbart i min nærhed. Jeg tager hatten af for et band, der kan gøre mig dårlig, allerede inden første nummer går i gang. De afviger ikke fra formlen med at navngive titlerne i romertal – noget der tilsyneladende er gået en smule inflation i hos polske black metallere. Sammenlignet med deres forrige udgave, Excercises in Futility, kan jeg, personligt, konstatere, at det er gået en smule ned ad bakke. Age of Excuse er kønsløs, på grænsen til kedelig, og det mest nævneværdige på hele pladen er de førnævnte sekunders effekt på mig. Ja, det er black metal, det anfægter jeg ikke. Der bliver riffet, kvækket, trommet og fræset. Men det hele er hørt før, både bedre og mere interessant. Heldigvis er det en kort plade på 42 minutter, så selv de mest utålmodige kan være med.

1. Age of Excuse I
  2. Age of Excuse II
  3. Age of Excuse III