/ Warner Music Group · Udkom

Type:DVD
Genrer:Thrash metal, Heavy Metal
Antal numre:18

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Metallica beviser, at de stadig er et af de bedste metal live-bands

Efter udgivelsen af "Death Magnetic" har Metallica så sandelig fået omvendt en del fans (inklusive denne anmelder) og Metallica smider nu denne DVD på gaden bestående af en 18 numre lang koncert, hvor den alsidige setliste spænder fra "Kill ’Em All" til det seneste album. Bandet byder på en sjældent set spilleglæde og med James Hetfield i topform kan det næsten ikke gå galt – og det gør det bestemt heller ikke. Og når man samtidig får serveret sjældenheder som "Dyers Eve" er det begrænset, hvor mavesur man kan tillade sig at være i forhold til setlisten. Med et så enormt udvalg af klassikere vil man umuligt kunne gøre alle fans tilfredse, men i stedet for at ærgre sig over det som ikke bliver leveret, er det rigtige at fokusere på det, der nu engang bliver leveret på denne DVD.

Koncerten, der i øvrigt er optaget samme sted som Rammstein’s "Völkerball", gengiver meget godt fornemmelsen af at være til koncert med Metallica og som altid har James Hetfield publikum i sin hule hånd og han leverer samtidig en fed vokalpræstation og så er det mindre vigtigt, at der sniger sig andre musikalske fejl ind hist og her – det er trods alt en livekoncert. Udover koncerten er der inkluderet et længere interview samt lidt ekstra optagelser fra lydprøver med videre. Så det er bestemt ikke på grund af ekstramaterialet man skal investere i denne DVD. Det er dog også af mindre betydning, når nu det essentielle af DVDen fungerer så godt, som det nu gør.

Det kan dog godt ærgre mig at Metallica har valgt så ordinær en tilgang til denne live-DVD og i forhold til især ekstra-materialet virker løsningen sgu’ lidt for letkøbt. Metallica er om nogen et band, der burde ha’ budgettet til at tænke ud over det ordinære, i stedet for kun at levere det forventelige. Jeg havde derfor gerne set at netop et band som Metallica havde forsøgt at skubbe grænserne for DVD-mediet, men på den anden side er det essentielle på denne DVD den 18 numre lange koncert og i løbet af denne koncert får Metallica bestemt bevist, at de stadig er et af de bedste metal live-bands.

1. "The Ecstasy of Gold" (Intro) - 2:40
  2. "Blackened" - 5:40
  3. "Creeping Death" - 6:25