Mammoth Grinder - Cosmic Crypt

Cosmic Crypt

Genrer:Death metal, Hardcore

Ultra Ulsh

For at forstå Mammoth Grinder skal man forstå bagmanden Chris Ulsh. Chris er en travl mand, der udover at bestyre Mammoth Grinder også bestyrer Impalers og Power Trip. Chris er en ambitiøs mand, da han i alle tre bands udgiver cd’er og ep’er til højre og venstre. Chris ved godt, hvad han laver, da alle hans bands høster ros alle vegne. Med andre ord skal man ikke kimse ad Chris Ulsh. Mammoth Grinder er tungt som bare fanden, men bevares, det er vel næppe en nem opgave at smide en mammut igennem en kødhakker. Med en blanding af klassisk død, en snert af hardcore og en fandenivoldskhed, der minder om Venom, tordner bandet derudad på Cosmic Crypt, deres fjerde album. Den største forskel her på Cosmic Crypt er, at Chris nu ikke står for guitaren, men bassen, hvilket har gjort, at lyden nu minder en smule mindre om klassisk svenskerdød. I stedet minder den mere om Florida-død anno 1988, og Ulshs vokal minder da også lidt om Glen Benton.

Tralala-død

Der er ingen tvivl om, at Ulsh og co. er vrede, måske endda decideret rasende. Over hvad kan jo være svært at sige, men deres blanding af dødsmetal, hardcore og crust punk er jo ikke ligefrem en cocktail, der emmer af solskin og glade tanker. Trods deres vrede er der alligevel de iørefaldende rytmer fra deres punkelementer, der slår igennem, og man sidder nærmest og nynner med på melodierne. For godt nok er det primært dødsmetal, men det er af den gamle, lidt mere sløve og mudrede skole, så man kan faktisk nynne med på melodierne uden at ligne og lyde som en, der lider af et, seriøst, epileptisk anfald. Dette gør sig især gældende på de to numre ”Superior Firepower” og ”Human is Obsolete”. Her nynner og tripper man i hvert fald for fuld skrue. Men på trods af at man kan sidde at nynne, mens man headbanger, og trods at Ulsh er så hårdtarbejdende, så er det altså ikke kun ros det hele.

Perleløg og pludderpedal

At Ulsh har overtaget bassen, hvilket ændrede bandets lyd signifikant, er der sikkert en række gode grunde til, men det er, som om at det medbragte et lidt for konservativt stilskifte. Det skal forstås således, at de 11 numre, der nu engang er på Cosmic Crypt, er for ens i deres udtryk. Dette gør, at mammutblender nummer fire kommer til at lyde for meget som Slayer-goes-death-metal. Det er for ens, soloerne er der bare for at være der og bidrager ikke med noget reelt. Det er nok især dét plus punkdødstilgangen, som får mig til at tænke Slayer. Det er ikke dårligt, og at blive sammenlignet med Slayer er nok noget, de fleste metalbands vil mene er et hædersbevis – men et stempel for kreativitet eller progression bliver det aldrig.

Det virker til, at den mammutfars, der kommer ud af kødhakkeren, ikke bliver til saftige hakkebøffer, men i stedet en grå og kedsommelig omgang millionbøf med ekstra kulør og perleløg.

1. Grimmenstein
  2. Servant of the Most High