Loch Vostok - V:The Doctrine Decoded

V:The Doctrine Decoded

/ Sound Pollution · Udkom

Genre:Prog metal
Spilletid:56.13

Loch Vostok er svenskere og spiller hvad der nok bedst kan klassificeres som en slags extreme progressive metal. V: The Doctrine Decoded er deres femte album, udgivet kun et år efter deres forrige, Dystopium.

V: The Doctrine Decoded er i store træk en blanding af den foromtalte extreme pregressive metal, dødsmetal som vi kender den, og også flere elementer fra klassisk metal. Helheden som sådan er dog meget svært at klassificere, og selvom de fleste sange stilmæssigt fungerer udmærket, er mit indtryk af Loch Vostok mest af alt, at de er mere eller mindre stilforvirrede.

Forsanger Teddys vokal rangerer fra alt mellem ren vokal og power-agtig vokal til både high pitch- og dyb growl. Både vokal - og instrumentaldelen af The Doctrine Decoded er virkelig teknisk avanceret, og som regel fungerer det rigtig godt. Meget af musikken er meget melodisk og til tider tenderende til melankoli. Sange som "Twilight of the Dogs", "Regicide" og især "Ravenous" er blandt mine personlige favoritter, især fordi de hver især er så gennemførte og simple på trods af resten af albummets enorme variation og genreskift undervejs.

V: The Doctrine Decoded er ganske bestemt et interessant album med enkelte små perler på, og det er helt bestemt bedre end deres forrige album. Alt i alt er det en ganske fin femte udgivelse - hverken nyskabende eller banebrydende på nogen måde, men med 11 velproducerede og i høj grad gennemarbejdede sange. Hvis du ikke er en genre-nazi i lige så høj grad som jeg selv, bør du give dem et lyt.

1. Seeker
  2. A Tale of Two Kings
  3. Syndrome of Self