I'll Be Damned - I'll Be Damned

I'll Be Damned

Genre:Hard rock

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Kender du I'll Be Damned? Hvis ikke, kommer du snart til det!

Danish for progress

Danske I'll Be Damned er en århusiansk kvintet, der har terroriseret det ganske danske land med deres no bullshit-rock 'n' roll i de sidste fem års tid. Bandet, der nåede ret så langt i P3's Karrierekanon, er nu klar med deres første album, der vidner om et band med en lys fremtid foran sig.

Det næste store navn

En hurtig tur på Google, og så er man ellers ikke i tvivl om, at I'll Be Damned er Dannevangs næste store eksport-navn, når det gælder den hårde rock. Samtlige medier, anmeldere og andre dødelige med noget at sige tøver ikke med at rose dem til skyerne og uddele topkarakterer. Derfor var denne anmelder uhyre spændt på at kaste sig ud i de jyske drenges selvbetitlede debut og høre, om det virkelig kunne passe. Er I'll Be Damned Danmarks næste navn i den store internationale Volbeat-klasse?

Det kræver ikke mange minutters afspilning af første skæring "Believe It" før én ting er stensikker: De her gutter kan noget, som ikke kan læres ved at læse i en bog eller gå til rytmisk sammenspil på aftenskole. Den vaskeægte rock 'n' roll-feeling, som man enten har eller aldrig får, flyder som tyk motorolie i disse herrers årer.

I'll Be Damned spiller højpotent rock og rul med tydelig inspiration fra bands som Airbourne og AC/DC, men især også danske D-A-D. Særligt sidstnævntes semi-legendariske forsanger Jesper Binzer må næsten stensikkert være et idol hos sanger Stig Gamborg. Der er et utal af ligheder og hans uhørt fede, rustne og nærmest primale skrig er ikke hørt bedre siden Disney-rockerens velmagtsdage.

Som om det ikke skulle være nok, så er der såmænd flere parametre, hvor det også spiller for I'll Be Damned. De har allerede deres egen lyd, som de på svinefed vis og uden slinger i valsen holder i hævd pladen ud. Hvor mange debut-skiver bærer præg af en vis famlen og leg med forskellige udtryk, hviler århusianerne på smukkeste vis i deres egen sound. Den er ikke unik for et rockband af deres kaliber, men den udstråles og leveres med overbevisende stor selvsikkerhed og præcision - noget denne anmelder ikke har hørt på en dansk debut siden Volbeats The Strength/The Sound/The Songs. Stærkt gået!

Enormt potentiale

Trods det uomtvistelige faktum at dette er en debut af en helt særlig kaliber, så vil jeg ikke melde mig ind i koret af anmeldere, der smider en topkarakter efter I'll Be Damned. På en plade, hvor stort set det hele er ualmindeligt overbevisende, så har jeg en lille, men dog væsentlig anke, der hedder sangskrivning. Pladens forskellige skæringer er ikke dårlige - slet ikke - men for at komme helt op på de magiske 9-10 kranier, skal der være en anelse mere bid og ørehænger-kvalitet i flere af pladens sange. Der er et par fejlskud i bøssen, der virker en anelse for fortænkte, og det hiver karakteren ned på 8 flotte kranier. Ærgerligt - for nøj hvor ville jeg gerne give I’ll Be Damned al den medvind, de fortjener. Men på den anden side skal de nok få stor succes, for et dansk rockband med større potentiale end I'll Be Damned findes ganske enkelt ikke.

1. Believe It
  2. Fever
  3. Drainage