Hackneyed - Carnival Cadavre

Carnival Cadavre

Genre:Death metal

Hackneyed er et tysk døds metal band startet i 2006. Jeg havde personligt set frem til, at se hvad bandet havde at byde på. De er nu fremme med deres tredje album kaldet "Carnival Cadavre".

Derudover vil jeg lige pointere at da Hackneyed udgav deres debut-album i 2008 var de et af de yngste death-metal bands verden over med en gennemsnitlig alder på 16 år. Hvilket for mig gjorde det interessant, at følge deres udvikling.

Albummet starter ud med "introduktions" sangen "City ov Pyramids" som har et lidt sjovt indslag, hvor der er brugt velkendte cirkus inspirerede toner, som hurtigt går over i en dæmonisk affære. Kort sagt bliver vi trukket direkte ind i det mørke univers af døds-metallen, som vi kender den bedst med growlende vokal, screams og endda pig squeals sammen med velkomponerede musikstykker. Jeg vil sige deres stil benytter både små elementer fra den helt gamle skole af død, sammen med nogle gode stærke moderne melodiske rytmer.

De er et band som er stærkt ren samspilsmæssigt, som formår at blande elementer fra en masse forskellige genre, hvilket giver dem en unik og intens lyd. Én af de ting som kunne overraske mig var deres kreativitet musikmæssigt, til tider kan det lyde som trash metal som ender ud i den tungeste ende af metal, overtrukket med mørke, dystre toner. Selvom de trækker alle disse elementer ind er der stadig nogenlunde struktur og sammenhæng i musikken. Sangen "Magic Malignancy" er et godt eksempel på hvordan de håndtere kaotiske, dystre indslag som de benytter i små doser rundt omkring på albummet.

Vi har kort sagt at gøre med et spirende, nyskabende metal band.

Jeg ville kort og godt kalde det her for et kreativt, inspirerende album – Jeg vil sige de har taget genren "døds metal" til sig og gjort den til deres egen. Jeg er yderst tilfreds med deres præsentation og er sikker på at de om nogle år vil kunne levere noget endnu mere fantastisk musik. Der er klart noget for en hver smag.