Grusom - Grusom

Grusom

Genre:Hard rock

Mørke fynske toner I orgelland!

Hard Rock N’ Heavy Blues

Første gang jeg stiftede bekendtskab med fynske GRUSOM var, da de udgav videoen til nummeret ”The journey”, og fra da af var jeg fanget af deres mix mellem god gammeldags heavy rock og syret blues. Så det var med stor spænding, at jeg satte deres første selvtitlede fuldlængde i anlægget.

Skiven starter stille og roligt med en orgelintro, og det er absolut ikke det sidste, man kommer til at høre til hr. Hammond, for han er hele tiden til stede i GRUSOMs musiske univers. Fra det første nummer står det klart, at GRUSOM hverken er specielt heavy eller nyskabende, men deres spilleglæde skinner igennem, og man kan slet ikke lade være med at rocke med på det der kommer ud højtalerne. Hvad GRUSOM ”mangler” i brutalitet, har de til gengæld tifold i mørke og stemning, og der vinder de mange point i min bog!!

En rejse i et mørkt land med glimt af lys…

Som skrevet har GRUSOM en meget mørk aura omkring sig, mest af alt igennem de fede tekster, der er både fulde af fare og lidelse. Den gode lyrik bliver videregivet af Nicklaj Hoffmann med en helt fantastisk passion. Han er muligvis ikke sangeren med verdens største register eller verdens mest polerede vokal, men han passer 100 % til lige nøjagtigt dette band og løfter hele oplevelsen til højder, det sikkert ikke havde nået med en anden vokal!

Når jeg ovenover beskriver skiven som en ”rejse i et mørkt land med glimt af lys”, så er det en sammenfatning af hele GRUSOM-pakken, for selvom det hele er meget mørkt, både stemningsmæssigt og tekstmæssigt, så sniger der sig også glimt af lys og håb ind igennem nogle fede, og nærmest ”muntre” uptempo-dele, hvor hr. Hammond igen sætter stemningen ved hjælp af nogle dominerende og perfekt placerede toner.

Danmarks nye rockhåb?

Ovenstående spørgsmål håber jeg kunne blive virkelighed, for GRUSOM kommer med noget, jeg ikke syntes at have hørt andre danske bands excellere i, og det, håber jeg, de får kredit for i form at opmærksomhed fra andre dele af det danske musikliv end kun på heavy-scenen, for jeg synes deres stil appellerer bredt. Det er et band som fans af eksempelvis Graveyard, Ghost og The Doors helt sikkert vil finde nydelse i at lytte til. Jeg syntes GRUSOM har udgivet Danmarks bedste rockskive anno 2015, ja måske en af de bedste rockskiver overhovedet i 201 og kvitterer derfor med 9 kranier. Glæder mig meget til at opleve bandet live!!!

1. First Sermon
  2. Come Closer
  3. Evil