Ereb Altor - Blot - Ilt - Taut

Blot - Ilt - Taut

Genrer:Doom metal, Viking metal
Antal numre:7

Svenske Ereb Altor hylder foregangsmænd – og landsmænd – på vinyl-only Bathory-tribute

Ægte og dybfølt hyldest, der tør at sætte sig eget præg på numrene

Da jeg fandt ud af, at den Ereb Altor-plade, jeg skulle anmelde, var en Bathory-coverplade, blev jeg på en gang både glad og en smule bange. Glad, fordi Bathory har fortjent al mulig hyldest, og en smule bange fordi sandsynligheden for, at covernumrene ikke ville kunne hamle op med originalerne, var uhyggelig stor. Det skulle vise sig, at jeg intet havde at frygte, for Ereb Altor leverer en fantastisk gennemført hyldest, foruden hvilket den ekstreme metalscene i dag havde set noget anderledes ud. Pladen lægger ud med A Fine Day To Die fra Blood Fire Death-pladen fra 1988, et af mine all-time yndlingsnumre, og som også Emperor og Watain har coveret til perfektion. Denne udgave holder sig tæt op af originalen og er en lille skuffelse, da jeg ikke helt får den hårrejsende fornemmelse, nummeret ellers altid giver mig. På skivens anden skæring Song To Hall Up High, oprindeligt fra Hammerheart (1990) får piben imidlertid en anden lyd, da de, i stedet for at levere det akustisk som på originalen, leverer en tung udgave, som hamrer benene væk under lytteren. Her vil jeg fremhæve vokalen, som virkelig er godt udført. Sangeren Ragnar har en meget Quorthon-lig vokal, dog noget renere end Quorthons, men med sit eget fede, doomede udtryk. Derudover frisker han flere af numrene op med en fed, fed black metal/ skrige-agtig vokal. Generelt er pladen kendetegnet ved, at bandet har en naturlig respekt for Bathorys musikalske arv, men ikke er bange for at rykke lidt ved den måde, den enkelte sang oprindeligt blev fremført på.

Kun numre op til og med Twilight of the Gods – og kun vinyl!

Ereb Altor har valgt at fokusere på Bathorys klassiske periode, til og med pladen Twilight of the Gods (1991), og har valgt kun at udgive pladen på vinyl (ja, også digitalt, hvis man er til den slags). Er man det mindste til Bathory – og det er man jo – kan jeg stærkt anbefale at tjekke den meget overbevisende hyldest ud, som Ereb Altor her leverer. Har man et problem med Quorthons til tider lidt skæve vokal, er dette måske muligheden for at høre numrene med en teknisk lidt dygtigere sanger og med en lidt mere opdateret lyd. Dette er sagt med den største respekt for Ereb Altors covernumre, for de gør helt klart Bathorys numre ære på Blot – Ilt – Taut! Tjek bare et nummer som Woman Of Dark Desires, eller Twilight Of The Gods og jeg kunne blive ved.

Jeg er imponeret, det er en hamrende fed udgivelse det her – også selv om materialet naturligvis er så godt, at man skal gøre sig umage for rigtig at ødelægge noget. Ereb Altor fanger perfekt den stemning, der var så typisk for Bathory, nemlig den storslåede hyldest til det hedenske og den skandinaviske arv og natur.

1. A fine day to Die
  2. Song to hall up high
  3. Home of once Brave