Everything Remains As It Never Was

/ Warner Music Group · Udkom

Genrer:Folk metal, Viking metal
Spilletid:44.23
Antal numre:13

Brugervurdering: 9/10 baseret på 1 stemme.

Schweitziske Eluveitie er ude med albummet, "Everything Remains As It Never Was". Bandet spiller super lækker Folk / Melodisk metal, og man møder instrumenter som violiner, sækkepiber, forskellige fløjter, Bodhrán, mandolin, "Uillean Pipes" og "Hurdy Gurdy".

"Everything Remains As It Never Was" består af en lyd cd med 15 lækre numre og en dvd med diverse spændende materiale. På dvd'en er der lidt af hvert. Bl.a. "Making of…" både omkring hvordan albummet er skruet sammen og om hvordan de har lavet videoen til "Thousandfold". Desuden er der en spændende dialog omkring de historier, deres tekster på albummet omhandler – Bl.a. fortæller Chrigel om, hvorvidt de gamle historier og sagaer er sande – Udfra den tvivl kommer også albumtitlen "Everything Remains As It Never Was". Sidst, men ikke mindst, er der "Recording of…" af "Thousandfold", "(Do)Minion" og "Quoth The Raven". Så en absolut interessant dvd at fordybe sig i!

På cd'en er der masser af metal med både brutale, aggressive og melankolske elementer, men samtidig også masser af folk, uden at det bli'r for meget. Eluveitie har virkelig fundet "den gyldne tråd" i deres musik - De formår at forene de to genre på en fantastisk måde, hvor det hele vejen igennem lyder helt naturligt at sætte instrumenter sammen, der egentlig hører til i hver deres verden. Det er en sammensætning af super dygtige musikere og den rå, aggressiv vokal fra frontman Chrigel holder den "metalliske balance" med kvindelig supplement i form af Anna's vokal. Der er masser af instrumentale parts, hvor man bare fornemmer en kanon energi og glæde – Det er rigtig lækkert at lytte til!

På dvd'en nævner guitaristen, Ivo, at bandet nu lyder som et 8-mands band, og ikke længere som et helt orkester – Og det har han fuldstændig ret i. Det harmonerer 100% og der er hverken mere eller mindre, end 8 musikere der går fantastisk godt i spænd, og leverer et rigtig fedt album!