Einherjer spiller koncert i Spillestedet Stengade, København N .
Einherjer - Norrøn

Norrøn

Genrer:Viking metal, Black metal
Antal numre:6

Så er det igen bleve tid til at lytte til et album fra Asgaards brave svende Einherjer. Einherjer spiller en gang vikinge/ black metal, med klare referencer til den nordiske mytologi, og vores nordiske forfædre vikingerne. Bandet har efterhånden eksisteret i 18 år, og Norrøn er deres femte skive. Det der rammer mig mest på Norrøn er atmosfæren. Einherjer formår virkelig at ramme den autentiske lyd af vikingetiden, og de fortællinger som er omdrejningspunktet for deres musik. Hvis man som lytter lukker øjnene mens Norrøn kører, får man straks indere billeder af bjergrige landskaber, store grønne vidder, og et snert af eventyr og kamp. Man føler som lytter, at det vigtigste for Einherjer er at indkapsle den autencitet, som hersker i den nordiske mytologi. Lyden på Norrøn er på en gang over i den black metallen hvad angår vokalen, mens de instrumentale kompositioner også har klare referencer til folk metallen og også den klassiske heavy hvad angår riffs og trommer. En ting jeg især godt kan li’ på Norrøn er den afventende basgang på fx åbningsnummeret Norron Kraft. Her kører bassen på de samme akkorder som minder meget om ældre doom ala Cathedral, hvorefter de bliver afløst af hvinende riffs fra guitaren. Derudover er der også nogle virkelig fede instrumentale stykker, hvor jeg især lægger mærke til guitaren og bassen. Udover de nævnte ting benytter Einherjer af messende kor på bl.a. Vardens Brenne, hvilket er med til at underbygge den den autentiske nordiske stemning. Alt i alt er Norrøn en rigtig fed skive, og hvis man er til stemningsfuld vikingemetal, er den et tjek hver.