Bloodborn Machine - Resurrecting the Abominable

Resurrecting the Abominable

Genre:Death metal
Antal numre:4

Stærk og stemningsfuld død

Spændende nyt projekt

For et par år tilbage kårede vi her på redaktionen Shadowspawns Hope Lies Dormant til årets danske metaludgivelse. Sidenhen har der været et par udskiftninger i line-uppet, og den tidligere guitarist, Kelvin Dam, har nu søsat et nyt projekt. Under navnet Bloodborn Machine og med hjælp fra et par gamle venner er første EP nu kommet. Den har fået navnet Resurrecting the Abominable, og den er absolut ikke tosset.

Bloodborn Machine udspringer af nuværende og tidligere medlemmer af Shadowspawn, Cinerator og Autarkian. Kan man nikke genkendende til den sublime vokal, er det ikke så mærkeligt, for det er Kelvins gamle makker fra Shadowspawn, Bue T. Jensen. Herfra medvirker også guitarist Nicolai Cheung, så der er absolut nogle ligheder med Shadowspawn, og bandets ambition er da også at lave stemningsfyldt og groovy thrash/death’n’roll med rødder i dødsmetallen. Så man kan ikke sige, at den gode Kelvin Dam er løbet voldsomt langt væk hjemmefra.

Onde riffs og dragende atmosfære

Den fire numre og 19 minutter lange EP starter med nummeret “Celestial Corruption”. Jeg skal være ærlig og sige, at efter at have hørt nummeret de første par gange var jeg ikke synderligt imponeret. Et interessant riff og et okay groove, meeeen måske ikke noget at råbe hurra for – og sådan havde jeg det i øvrigt også med resten af pladen. “Jeg hører den igen i morgen,” tænkte jeg, og fortsatte mine daglige gøremål. Men der gik faktisk kun et par timer, før ørebøfferne igen fandt vejen til mine lyttelapper. Der var et eller andet dragende og virkelig ondt ved Bloodborn Machine, som jeg ikke kunne få ud af hovedet. De der riffs. Vokalen. Den underspillede og uhyggelige klagesang i baggrunden. Jeg måtte høre det igen. Og igen. Og nu sidder det sgu fast! “Celestial Corruption” lægger fundamentet, “Origins of Consciousness” er inkarneret ondskab, “Growing Entropy” får taget til at lette, og afslutteren, titelnummeret, binder en smuk og dyster sløjfe på det hele.
Der er måske ikke den store variation at komme efter, men hvis stemningen og atmosfæren på Resurrecting the Abominable giver os et fingerpeg om, hvilke grundlæggende elementer vi kan forvente i fremtiden, ser jeg gennem fingre med ensformigheden og klapper i hænderne.
De fire numre fungerer næsten bedre i sammenhæng end hver for sig, og musikken skal lige have lidt tid til at krybe ind under huden, men så venter der ellers også en gåsehudsgivende og gedigen gevinst i den anden ende. Dette er en fremragende EP og en spændende start på noget nyt.

Resurrecting the Abominable er den første af to dele af en sammenhængende udgivelse. Jungletrommer kan fortælle, at anden halvdel, som kommer til at hedde Obliteration Exceptional, kommer i løbet af foråret. Med denne stærke udgivelse i hånden kan man kun glæde sig til mere, og det vil jeg personligt gøre til hovedriffet i “Origins of Consciousness”. Jeg anbefaler alle andre at gøre det samme. Men pas på nakken!

1. Celestial Corruption
  2. Origins of Consciousness
  3. Growing Entropy