ASG - Blood Drive

Blood Drive

Genre:Alternativ metal

Super varieret Amerikansk Alternative Metal!

ASG er et Alternative Metal band fra Willmington i North Carolina, USA. Man kan egentlig putte ASG i mange kasser da det blander masser af elementer kendt fra Alternative, Stoner, Doom og Souterhn Rock/Metal. ASG var tidligere kendt som All Systems Go, men valgte at lave en forkortelse af navnet pga copyright problemer med et andet band af samme navn. ASG blev startet i 2001 bestående af Jason Shi (guitar/vokal), Andy Ellis (bas), Scott Key (slagtøj) og Jonah Citty (guitar). Bandet udgav selv deres debut album ASG i 2002, og allerede året efter fik de en kontrakt hos pladeselskabet Volcom Entertainment. Efter dette oplevede bandet større succes og var blandt andet på Vans Warped Tour. I 2012 fik bandet kontrakt hos Relapse Records som er kendt for at have signeret bands som Mastodon, Black Tusk etc. De har siden udgivet i alt fire studie albums og er nu ude med deres femte, Blood Drive, som jeg har lyttet igennem.

Blood Drive er et album der blander en masse forskellige elementer fra andre genre. Ved første gennemlytning mindede det mig om endnu et kedeligt Alternative Metal album. Men det ændrede sig dog hurtigt da jeg fik lyttet albummet igennem et par gange. Forestil dig en blanding mellem Mastodon, The Sword, Black Sabbath og Wolfmother, så har du noget der minder om ASG's nye album Blood Drive. Instrumentalt varierer lyden meget fra sang til sang, fra den melodisk-alternative åbning med nummeret ''Avalanche'' til titel nummeret ''Blood Drive'' med en mere syd-stats orienteret lyd. Men det er helt klart vokalen fra Jason Shi der diktere den meget varierende stil og stemning. Han holder en forholdsvis midt til høj pitch og synger i clean vokal, med enkelte Punk lignende råb, til de nærmeste Black Metal lignende skrig på ''Castlestorm'', som nok er mit yndlings nummer på albummet.

Her er alt i alt tale om ret fed udgivelse! Godt produceret, godt instrumentalt og ikke mindst en fed stemningsfuld og varieret vokal. Det er ikke den type metal der normalt fanger mig, men efter at have lyttet albummet igennem et par gange, er det helt klart en anden sag. ASG formår at lave en fed blanding af genrer, men stadig holde sig til sin Alternative stil og samtidig skille sig udfra mængden. Helt klart en lytter værd!

Til sidst vil jeg slutte af med åbnings nummeret ''Avalance''. Det er nok det mest traditionelle Alternative Metal nummer på albummet, men jeg kunne desværre ikke finde en ordentlig udgave af ''Castlestorm''

1. Avalanche
  2. Blood Drive
  3. Day's Work