Prong

Pumpehuset, København V

Crossover-veteranerne i Prong kan i år fejre, at det er 25 år siden, deres helt store gennembrud, Cleansing, kom på gaden. Nok har frontmand Tommy Victor haft særdeles travlt i mange år med at være guitarist hos diverse andre bands såsom Danzig og Ministry, men Prong er hans hjertebarn, og dem har han altid tid til. I år blev der fundet tid til at smutte til Europa for at fejre Cleansings fødselsdag. Og gudskelov for det. Det blev nemlig en aldeles dejlig aften i Pumpehuset med den undervurderede amerikanske trio.

Statement

Statement

Inden hovednavnet gik på, var der opvarmning i form af danske Statement. De havde fået at vide bare en uge i forvejen, at de skulle varme op for selveste Prong, og med det i baghovedet kunne man kun tage hatten af for Statement denne skønne lørdag aften i hovedstaden. Det var en godkendt indsats og lige præcis den opvarmning, det skulle være.

Kvintetten åbnede med stor energi og spilleglæde, til stor fornøjelse for de fremmødte. Bevares, det var nok primært Statement-fans, der var dukket op på dette tidspunkt, men hul i det – det varede ikke mange sekunder, før den gode stemning bredte sig i Pumpehusets sorte sal. Iført Prong-trøje dirigerede frontmand Jannick Brochdorf slagets gang, og det gjorde han med stor succes. I en god halv times tid fik vi fed klassisk hard rock serveret af et sultent band, der åbenlyst nød at spille.

Med al respekt for Statement har deres musik ikke det helt store ørehængerpotentiale. Deres albums er hurtigt glemt, trods fin energi og fede riffs, men på en scene er det noget andet. De er ganske enkelt et liveband og bør opleves af alle fans af genren. Denne aften, hvor deres mest fornemme opgave var at opvarme et publikum, der har fået en masse øl i sommervarmen, gjorde de det rigtig fint. Tak for rockfesten.

7/10

Prong

Prong

Frontmand Tommy Victor er gennem de sidste tredive år blevet flankeret af en del forskellige trommeslagere og bassister. Trommerne er dog blevet passet af Art Cruz i en del år efterhånden, men nu hvor han er blevet et permanent medlem af Lamb Of God og ikke mere kun er til låns, er en ny hentet ind. Han hedder Aaron Rossi og har tidligere banket gryder i Ministry, hvor Tommy Victor, som nævnt, også har slået sine folder. Det samme gælder den uhyre energiske bassist Jason Christopher, der udover Stone Sour og Sebastian Bach ligeledes kan skrive Ministry på cv’et. Det skulle hurtigt vise sig at være et fantastisk velspillende lineup.

Omkring kl. 22 gik aftenens hovednavn på scenen, og der var tilsyneladende ingen tid at spilde. Bandet kastede sig hovedkulds ud i suveræne “Unconditional” efterfulgt af den ligeså fremragende og øregangsknusende “Lost And Found”, og så var vi sgu i gang. Den uhyre velspillende trio så sig ikke tilbage herfra, men havde tydeligvis sat sig for at levere en hitparade uden sidestykke til de storsvedende masser i Pumpehuset. Udover selvfølgelig at spille en del numre fra jubilæumsalbummet fik vi “Ultimate Authority”, “Beg To Differ” og “Revenge Best Served Cold”. Sidstnævnte med en så smittende indlevelse og energi fra band og publikum, at undertegnede i skrivende stund stadig har ståpels i nakken og myrepatter på armene. Det var intet mindre end sublimt!

Senere i koncerten fik vi selvfølgelig Cleansing-numrene “Who’s Fist Is This Anyway?” og det vel nok mest kendte nummer, “Snap Your Fingers, Snap Your Neck”, inden der blev rundet af med åbneren fra Zero Days, “However It May End”. Bedre punktum kunne ikke sættes på en helt igennem fantastisk aften, hvor man i øvrigt slet ikke savnede Art Cruz. Den nye trommeslager Aaron Rossi gjorde det med sin meget hårdtslående og dynamiske spillestil fuldstændig upåklageligt, og bandets nuværende konstellation kan man kun håbe, består et godt stykke tid endnu.

9/10

Og nu, vi er ved håb: Tør man begynde at tænke på et nyt album snart? Eller en booking på næste års Copenhell? Mine fingre er i hvert fald krydset. Folk, der endnu ikke kender dem, skal nemlig opleve Prong. De har alle dage været mere anerkendte end kendte, og det er en skam. Prong er et band, der aldrig rigtig er kommet op på øverste hylde og har høstet den succes, som de fortjener. I min optik ret uforståeligt. For efter denne fremragende koncert i Pumpehusets lille intime sal bør alle bøje sig i støvet for Prong. Tak for oplevelsen.