Megadeth

Store Vega, København V

2013 er et genialt år hvis man som mig er til god gammeldags thrash metal, for lige netop i år kan man i Danmark opleve The Big Four. Amerikanske Megadeth skulle være første band på scenen mens Metallica som annonceret på siden kan opleves på dette års Roskilde festival. Senere på året kan først Anthrax nydes i Voxhall i Århus mens københavnerne kan glæde sig over et besøg fra ingen ringere end Slayer. Men første band var altså Megadeth som til denne koncert havde fået hjælp til opvarmningen af de danske drenge fra Essence. Da jeg første gang fandt ud af at koncerten skulle afholdes i store Vega var jeg en smule forundret, for tidligere har jeg oplevet Megadeth næsten fylde den nu nedbrændte KB hal. Men det skulle vise sig at være det helt rigtige valg af spillested…

Essence

Danske Essence var til aftenens koncert valgt som opvarmning til en af historiens allerstørste bands og det må være noget af et skulderklap til de danske drenge.
Om de bare havde smidt alle nerver eller bare er super cool skal jeg ikke kunne sige, men de gik til stålet ganske uimponeret og leverede en ganske stabil performance.
Bandet havde en god energi på scenen og forsangerens kontakt med publikum var der heller ikke noget at sætte en finger på, men desværre virkede netop forsangeren som bandets svageste led denne aften. Syntes ikke helt at hans vokal var stærk nok og så blev han og resten af bandet totalt overstrålet af en helt igennem fantastisk bassist som virkelig gav publikum en oplevelse i hvordan man styrer sådan et instrument.
Bandet fik små 25 minutter på scenen og selvom salen kun var halv fyldt så gjorde de hvad de skulle og fik skabt en ganske fin stemning.
Min anmeldelseskarakter ender på:

7/10

Megadeth

Så blev det endelig tid til et besøg fra de amerikanske thrash metal giganter og denne gang havde de heldigvis valgt København som spillested. Jeg har heldigvis set dem live en del gange, men med en frontfigur i Dave Mustaine bliver man aldrig træt af at se dem live. Jeg skal så også være ærlig at sige at Megadeth nok har været mit favorit thrash band siden de udgav ”Rust In Peace” tilbage i 1990.

Megadeth gik på scenen til en næsten helt fyldt sal i store Vega og som scene lir havde de stillet tre store skærme op som alle afspillede små video sekvenser. Et hurtigt kig i salen afslørede at gennemsnits alderen denne aften lå et stykke over de 30 år og mange havde faktisk valgt at tage deres børn med denne aften.

Megadeth lagde ud med nummeret “Trust” fra albummet Cryptic Writings og så var thrash festen ligesom skudt i gang. Derefter fik vi serveret en verdens sensation i form af nummeret ”Kingmaker” som aldrig før var spillet live, for som Mustaine fik sagt det så krævede det altid noget ekstraordinært at spille i Danmark.
Dernæst kom nok koncertens højdepunkt da bandet diskede op med det helt fabelagtige nummer ”Hangar 18”. Her var jeg i starten en anelse bange for at lyden ikke var godt nok indstillet til de guitar soloer som dette nummer indeholder, men den sad lige i skabet og stemningen i salen var på dette tidspunkt helt fantastisk.
Efter nummeret ” Public Enemy No. 1” stoppede Mustaine op for at undskylde at bandet ikke havde været Europa igennem, da de var på deres 20 års jubilæums tour for albummet ”Countdown to Extinction” fra 1992 så derfor skulle vi selvfølgelig have en god portion af numre fra albummet. Det var noget publikum kunne bruge og det medførte selvfølgelig taktfaste klapsalver og stor begejstring da bandet så leverede numrene ”Countdown to Extinction”, ”Architecture of Aggression”, ”Sweating Bullets” og ”Ashes in Your Mouth”.
Derefter kom aftenens ballade i deres hit ”A Tout Le Monde” som virkelig fik publikum til at synge med og flere gange undlod Mustaine helt at synge og bare lade publikum klare dette, hvilket ikke var noget problem denne aften.

Herefter spillede Megadeth tre numre i form af “Whose Life Is It Anyway” fra albummet Th1rt3en, “She Wolf” fra Cryptic Writings og endelig ”Super Collider” fra albummet af samme navn. Alle sange som jeg ikke fandt værdige i en Megadeth koncert da de ganske enkelt ikke er af samme standard som resten af setlisten.

Megadeth fik dog rettet op på dette ved at levere et af deres største hits i form af ”Symphony Of Destruction” og så eksploderede salen ellers igen. Inden sidste nummer blev vi dog præsenteret for den største idiot jeg har set til en koncert. En fra publikum på balkonen stod og lavede pikspiller bevægelser mod scenen og her måtte Mustaine til sidst opgive at tale fornuft til manden, for som Dave sagde så var der altid et fuckhead blandt publikum. Bandet sluttede af med Peace Sells og efter dette valgte Mustaine at hive en lille knægt på 6-8 år op på scenen, for som han sagde så var han Heavy Metals fremtid. Drengen, som vidst hed August, fik Daves svedbånd og lov til at råbe lidt i mikrofonen og mon ikke han fik en oplevelse for livet der? En fed afslutning inden bandet forlod scenen, dog for at dukke op kort tid senere og levere et enkelt ekstra nummer i form af ”Holy Wars… The Punishment Due”.

Megadeth leverede ikke det store show på scenen denne aften, men lod musikken tale for sig selv og jeg er sikker på at alle gik fra koncerten ganske tilfredse med oplevelsen.

Eneste to minusser var i mine øjne udeblivelsen af deres nok største nummer ”Tornado Of Souls” som jeg virkelig savnede og så de tre numre af nyere dato.
Lyden i salen denne aften var helt acceptabel og med deres tre skærme på scenen til at supplere, så var der ikke meget at sætte en finger på.