Megadeth - Smukfest 2023
Megadeth - Smukfest d. 2.august 2023 - Foto: Sebastian Dammark · Se flere billeder i galleriet

Megadeth

Smukfest, Skanderborg

-

The Four Horsemen

Smukfest har altid haft tradition for at omfavne alverdens afskygninger af musik, og onsdagens sidste band på Stjernescenen var da heller ingen undtagelse. Hver genre har sine giganter, og i den tunge ende af skalaen er det svært at komme udenom Megadeth. Bandet, der blev dannet af Dave Mustaine i 1983, og som udgav sin første plade Killing Is My Business… And Business Is Good i 1985, har intet mindre end 16 studiealbummer bag sig.
Med et tungt bagkatalog i bagagen skulle det blive spændende at opleve, om de kunne formå at lukke festivalens første dag med et brag.

Mega-møgvejr til Megadeth

Til trods for det dårlige vejr vi var blevet beriget med på Smukfestens første dag, var der dukket en del festglade og opstemte festivalgæster op til Megadeths koncert i skoven. Selve tidspunktet for koncerten kunne måske have været planlagt anderledes, da der på samme tid på Bøgescenen netop var gået en koncert i gang med amerikanske Imagine Dragons. Det stoppede dog ikke folk i løbende at strømme til Stjernescenen.

Det californiske thrash metal-band gik på scenen kl. 23.30 til tonerne af nummeret ”Hangar 18”, som de nailede til noget nær perfektion. På denne relativt store scene havde man valgt at bruge hele bagtæppet som grafisk understøttelse af musikken, og midt på scenen havde man valgt at placere trommeslager Dirk Verbeuren på et plateau. Stærkt træk, da han jo ikke har samme mulighed for eksponering som de tre andre. På hver side af trommerne havde man yderligere sat to storskærme, så der var på ingen måde sparet på de visuelle elementer og virkemidler.
Da Dave Mustaine entrerede scenen, røg der et brøl af begejstring fra publikum og op på scenen. Ved sin side havde Mustaine udover Verbeuren på gryderne, James LoMenzo på bas og Kiko Loureiro på guitar.
Med tre mikrofonstativer strategisk placeret på scenen kunne disse tre herrer nu gøre det, de er bedst til, nemlig at give publikum noget fed spade og tunge riffs, krydret med nogle hurtige trommer.
Hele bandet virkede i eminent form og var gode til at cirkulere på scenen, så publikum fik set dem fra flere sider. Nu tror man måske, at Dave Mustaine gjorde en dyd ud af at iscenesætte sig selv, men det var ikke tilfældet denne aften. Manden var i hopla og i et godt humør, der smittede af på publikum. Han vinkede og interagerede med dem, han nu kunne se fra scenen, og ligeså gjorde LoMenzo og Loureiro.
Mustaine, der for nylig har introduceret en ny serie af specialbyggede guitarer, der bærer hans navn, lavede mange guitarskift denne aften. Manden med det store, røde og krøllede hår gav os den ene fede guitarsolo efter den anden uden på nogen måde at virke hverken slidt eller træt af at stå på scenen. Både Loureiro og Mustaine virkede knivskarpe og deres instrumenter var toptunede med lyd, der gik knivskarpt igennem. Der blev hevet den ene klassiker efter den anden ud af ærmet, og publikum slugte det råt. LoMenzo understøttede musikken på fornemmeste vis på bassen, og Verbeuren, der sad og svedte bag trommerne, fik givet gryderne en ordentlig omgang tæsk i god klassisk, aggressiv og højtempo thrash metal-stil, hvor man via storskærmene kunne se, at sveden sprøjtede fra hans pande.
Som aftenens koncert skred frem, blev der samlet flere og flere mennesker foran scenen, og da Megadeth istemte til nummeret ”Sweating Bullets”, røg der et brøl gennem de nu mange regnvåde mennesker foran scenen, der kvitterede med skønsang og headbanging. Stemningen var høj, og folk lod sig ikke mærke af regnmasserne. Det var fedt, om end forbuddet imod crowdsurfing og moshing lige tog toppen af helhedsoplevelsen, hvilket er ærgerligt, når nu der bliver leveret så helstøbt en koncertoplevelse.

Det er svært at udvælge aftenens bedste nummer, da koncerten i sin helhed gik op i en højere enhed, hvor alting fungerede. Dog var et nummer som ”Symphony for Destruction” klart et af de bedste denne aften i skoven. Publikum sang med, headbangede, hujede og heppede. Bandet, og især Mustaine, sang tydeligt og klart og krydrede tonerne med små gimmicks og vilde riffs. Er der noget, den mand kan, så er det at mestre en guitar, og skulle der havde været skeptikere blandt publikum denne aften, så er jeg sikker på, at de ikke længere er i tvivl om hans evner.
Denne sang fik et af aftenens største bifald, og dette var ganske fortjent.
Aftenens sidste ordinære nummer, ”Peace Sells”, blev ligeledes serveret i et hæsblæsende tempo med fede riffs, soli og trommebeats, der fræsede igennem lydmuren til publikums ubestridte begejstring, som på ingen måde blev mindre, da Vic Rattlehead entrerede scenen under dette nummer.

Var det så aftenens sidste nummer? Nej, det var det ikke, for bandet valgte at komme retur, og Dave Mustaine havde (måske) hørt publikum istemme ønsket om at høre ”Holy Wars… The Punishment Due ”, så det fik de. En vanvittig og flot præstation af dette nummer blev det til. Nummeret, der spænder over så mange forskellige tempi, sad lige i skabet på alle parametre fra alle fire musikere. Det var sublimt og den perfekte afslutning på denne aften.

Mighty Megadeth

Blev forventningerne indfriet på denne våde aften i skoven? Ja, til fulde.
Megadeth kom friske og veloplagte og leverede en fantastisk koncert. Der var højt tempo, fede guitarriffs, aggressivitet bag trommerne og en fed lyd med skoven som kulisse.
Naturligvis kan man se på Mustaines krop og høre på hans stemme, at han har rundet 61 år, men han sang og snakkede tydeligt under hele koncerten.  De diskede op med et fedt visuelt show og havde instrumenter og lyd, der var afstemt på allerfineste facon.
Ud fra publikums reaktioner, interaktioner og et stort fremmøde trods regn i lårfede stråler er det fair at konkludere, at der i allerhøjeste grad er grundlag for metal i skoven, også i de sene aftentimer.
Mere metal, tak.

Sætliste

1. Hanger 18