Ole Klein Photography - Vanir
Ole Klein Photography - Vanir · Se flere billeder i galleriet

Idaslet, Krapyl og Vanir

Sønderborghus, Sønderborg

Skål, Sønderborg!

Sønderborg er trods sin størrelse på omkring 28.000 indbyggere en aktiv by med hensyn til livemusik, og der er gode øveforhold for bands samt scener af forskellig størrelse, der udbyder en bred variation af koncertoplevelser. Metalgenren kommer aldrig til kort i den alsiske hovedstad, og denne torsdag aften stod der Krapyl, Idaslet og Vanir på programmet. Koncerten fandt sted i Sønderborgshus’ lille Black Spot, der ifølge hjemmesiden har knap 150 pladser, der dog på ingen måde var fyldt op denne torsdag aften. Der var langt mellem de betalende gæster, som jeg vil skyde til 15-20 stykker. Det var der dog ingen af bandene, der lod sig gå på af, og jeg kom i hvert fald heller ikke til at fortryde min lille tur til Sønderborg som Heavymetal.dk’s udsendte. Jeg kan kun opfordre til, at flere støtter op om de koncerter, som lokale ildsjæle stabler på benene rundtomkring i Danmark!

Krapyl

Ole Klein Photography - Krapyl

Lige som planlagt trådte det danske thrash metal-band Krapyl ud på scenen klokken 20.00 og lagde ud med “You Are Nothing”, der kan findes på Live @ Richter. På denne sang var lyden til start en smule ujævn, men det var noget, der i sidste ende ikke gjorde så meget, for den blev uden tvivl bedre i løbet af den halve time, som sættet varede, og bandet udviste en sand spilleglæde. Så med energisk guitarlir fra Bjarke Andersen og Kasper Mikkelsen, der sammen med bassist Tonni Henriksen leverede en aggressiv vokalperformance, fik de sparket aftenen i gang på værdig vis. Alligevel ville leadvokalist Mikkelsen sikre sig, at folk kunne høre ham, og spurgte: “Er der lyd igennem?”. Og det var der! Videre gik festen med “Grim Reaper”, der med sine omkring 11 minutter ifølge frontmanden pyntede på sættet. Inden vi så os om, var vi fremme ved fjerde og sidste sang, “Better Than You”, der indledtes af en lækker baspassage, og Andersen fulgte op med en fed guitarsolo. Krapyl var velforberedte, velspillende og havde god kontakt til de fremmødte – en ting, der dog efter min mening skal finpudses, er koret. Det var indstillet ret højt og kom sommetider lidt uforvarende, som om det ikke passede helt ind. Men bortset fra det efterlod de fire gæve gutter fra Struer et godt indtryk. Hvis man følger med på gruppens sociale medier, tyder det på, at der udgivelsesmæssigt er noget i gære – vi er spændte!

Sætliste:

1. You Are Nothing
  2. Grim Reaper
  3. Song 13
  4. Better Than You

7/10

Idaslet

Ole Klein Photography - Idaslet

Jeg må ærligt sige, at jeg efter bandets optræden til Udgårdsfest 2023 i Pumpehuset var en smule skeptisk, hvad angår Idaslets evner som liveband, men i og med at lyden i Pumpehuset er uberegnelig, ville jeg ikke drage forhastede konklusioner, inden jeg havde hørt dem under andre forhold. Det viste sig at være en god idé, for bandet formåede at skabe et afbalanceret og velklingende lydbillede, samtidig med at de bibeholdt deres karakteristiske rå, vilde og en smule kaotiske fremtoning. Det blev særligt tydeligt på “Afdøbt”, hvor harmonikaen spillet af Kristian Ellingsøe bar melodien og skabte en nøje afstemt kontrast til Magnus Berthelsens brølende vokal og de drønende guitarer. Særligt sidstnævnte stod i fokus på sættets femte sang, “I Gården Sagte”, så Anders Hansen og Victor Haugaards guitarspil stod skarpt og fyldte den lille sal med god energi. Også “Spirets Tone” var et kontrastfyldt og facetrigt nummer, der startede med, at Berthelsen svingede den store skibsklokke, men hvor specielt Hansens indsats på korfronten gjorde denne sang mindeværdig. Der var i det hele taget godt styr på vokalen, og på ”Ragnarok”, der med sin folkeviseagtige intro kræver en rutineret vokalist, gjorde Ellingsøe et flot stykke arbejde. Han var i det hele taget godt rundt på den lille scene, hvor harmonikaen fik det spotlight, som den virkelig fortjener i Idaslets musik. Under denne 40 minutter lange koncert fungerede samspillet således optimalt, så både de enkelte instrumenter, og de forskellige sangstemmer fik mulighed for at bryde igennem lydmuren.

Sætliste:

1. Ære oder Dodt
  2. Afdøbt
  3. Balders Død
  4. Kæmpens Ni Spørgsmål
  5. I Gården Sagte
  6. Spirets Tone
  7. Salens Kor
  8. Ragnarok
  9. Kvadet om Hyt

8/10

Vanir

Ole Klein Photography - Vanir

En smule tidligere end planlagt gik det melodiske dødsmetalband Vanir, der sidste år også havde været et smut forbi Sønderborg til Metalized Tour 2023, ind på scenen. Men i modsætning til sidste optræden, hvor specielt lyden i mikrofonen var yderst tvivlsom, var koncerten denne aften særdeles vellykket, og samtlige seks bandmedlemmer optrådte overordentlig veloplagte. Fra første øjeblik af “Day of Reckoning” fra Sagas udgivet i 2022 sad lyden lige i skabet, og publikum blev mødt af et massivt og velafstemt lydbillede, der blev opretholdt gennem hele koncerten. Det bevistes også på efterfølgende nummer, “See the Dragons Ride”, hvor Martin Rubinis growls gik rigtig tydeligt igennem og blev flot bakket op af bassist Mikael Christensen på kor. En sang, der også hørte til et af sættets talrige højdepunkter, var definitivt “Wood Iron and Will” fra deres nyeste udspil, Epitome, fra februar 2024. Nummeret blev annonceret med en fortælling om, dengang “svenskerne fik prygl” under søslaget i Køge Bugt i 1677 – “men sådan er det, når man er svensk og nederen”, og det kan man jo ikke sige noget imod. Man kunne heller ikke sige noget imod samspillet på dette nummer, der var helt eminent. Dette var et af hele seks numre fra det nye album, som vi fik glæde af at høre, hvor “Blood Eagle” afsluttede koncerten efter omkring en time. Ud over de ovennævnte rosende ord vil jeg afslutningsvist også rose Rubinis taleindlæg, der forklarede de enkelte sanges indhold – det er skønt, når sange rent faktisk relaterer til historiske begivenheder, og specielt skønt, når dette fortælles på dansk. Alt i alt en superfed koncert, hvor Vanir cementerede deres status som et af Danmarks melodødflagskibe.

Sætliste:

1. Day of Reckoning
  2. See the Dragons Ride