Evile og Warbringer

The Rock, København K

The Fading fra Israel var et af de helt store overraskelser på sidste års Wacken Festival, i min bog, hvor de spillede efter at have vundet Wacken Metalbattle i 2008, og det var derfor ikke helt uden forventninger at jeg ankom til på The Rock hvor The Fading var første band på scenen. Der blev gået godt og grundigt til stålet fra første strofe og der var ingen tvivl om at The Fading er et band der elsker at stå på scenen og leverer en rigtig fed omgang thrash, med masser af deathmetal elementer spredt udover helheden. Det rykkede fedt, selvom jeg nok syntes at de var en halv tand bedre på Wacken. Dette kunne selvfølgelig også skyldes den relativt ringe responds fra publikum, men okey... Det var første band og folk skulle da også lige indfinde sig på The Rock. Alt i alt blev varen leveret på behørligvis og lyden var forholdsvis god, selvom der lige manglede det aller sidste for at være helt perfekt. Det var ihvertfald ikke skuffelse jeg følte da The Fading havde leveret deres sæt og jeg kan da også kun anbefale at man chekker deres fremragende debutskive "In Sin We'll Find Salvation" ud hurtigst muligt, for det rykker sgu ret fedt hele vejen igennem!!!

Næste band på scenen var amerikanske Warbringer som jeg har haft æren af at opleve to gange tidligerer, hvor de bare har sparket seriøs røv. Tredje gang var absolut heller ingen skuffelse. Det blev lagt ud med "Jackal" fra det nyeste udspil "Walking Into Nightmares", hvorefter den ene thrashperle efter den anden blev lvereret med både stil og overbevisning. Numrene blev nogenlunde fordelt nogenlunde lige mellem debutskiven "War Without End" og det nyeste førnævnte album. Der var kommet mere gang i publikum og generelt var stemningen bare fed. Lyden var rigtig god og Warbringer leverede det fedeste show jeg endnu har set fra det band. Om de er blevet bedre som band eller om de bare var på toppen denne aften skal jeg lade være usagt - Ihvertfald er det fedt for et gammelt thrash hovede som jeg, at se unge gutter i starten af 20'erne ligne og spille thrash, der lige så godt kunne være blevet leveret i 1986. Der blev sluttet af med moshpit og og åbningsnumret "Total War" fra Debutskiven og man stod et eller andet sted bagefter og ærgede sig lidt over at Warbringer ikke har lavet f-eks 5 skiver og lige spillede en time mere. Det var ren øreorgasme!!!

Jeg må helt ærligt indrømme at det inden denne koncert var småt med hvad jeg havde hørt om britiske Evile, hvilket jeg da også har taget seriøst revenge på siden. Især debut skiven "Enter The Grave" fra 2008 er jo nærmest genial med sit fuldfede mid-tempo thrash i absolut verdensklasse. "Enter The Grave" er iøvrigt indspillet i Sweet Silence Studio i København med Flemming Rasmussen som producer og kort inde i den efterfølgende tour, bliver deres bassist Mike Alexander alvorligt syg og dør på et hospital i Sverige i 2009. Lyder det ikke næsten som en historie der er hørt før?!? Mike blev lige hurtigt mindet, inden Evile ellers leverede et klasse thrash show, der blev startet med tittelnumret fra den nye skive "Infected Nations" og så var det ellers den ene thrashgranat efter den anden med numre som "Thrasher", "Nosophoros", "We Who Are About To Die", "Enter The Grave" og ikke mindst den super fede "Bathe In Blood", der bare rykkede igennem og virkelig manifesterer at old-school thrash sagtens kan være fedt og rykke godt og grundigt selvom vi efterhånden skriver 2010. Også Evile havde en rigtig fed lyd og man var virkelig blevet en fed oplevelse rigere efter denne koncert, med tre super fede bands, der alle tre rykkede igennem og leverede varen til topkarakter. Hvor er thrash dog bare en fed genre!