Eluveitie by ClausLjørring
Eluveitie by ClausLjørring

Eluveitie

Pumpehuset, København V

I anledning af deres Evocation II – The Pantheon Tour havde schweiziske Eluveitie valgt at give en koncert i Pumpehuset i København. Sidste gang de gæstede Danmark var det også Pumpehuset der fik æren, men til forskel fra dengang var fremmødet ikke særligt prangende. En kun halvfyldt sal ventede det fremmødte folkmetal band. Med sig havde de taget deres landsmænd Silent Circus, som stod for opvarmningen.

Silent Circus (support)

Valget af opvarmningsband denne aften var faldet på det schweiziske metalcore band Silent Circus. Et valg der virkede lidt malplaceret til en folkmetal koncert, da de to genrer falder et stykke fra hinanden. Bandet gik på scenen netop som jeg ankom til Pumpehuset, og til at starte med var der godt tryk på deres musik, ganske stabile rytmer og en forsanger, der startede med en dybt growlende vokal. ”Dén sad lige i skabet”, nåede man knapt at tænke, inden forsangeren slog over i ”skønsang”. Det var ganske forfærdeligt at lytte til, og når man lagde de grimasser oveni som han udtrykte, mens han gjorde sig så umage, så kunne man vel næsten kun trække på smilebåndet. Utroligt at en mand kan se lidende ud med lukkede øjne; det skulle næsten kaste en Oscar for bedste skuespil af sig. Nå, men på trods af denne forsangers levering, spillede resten af bandet sådan set ganske godt, og skulle jeg give dem ét godt råd, ville det være at se sig om efter en ny frontfigur.

Silent Circus spillede ca. 40 minutter og efterlod Pumpehuset – som under denne koncert var en ⅓-del fyldt – i samme stand som da de gik på. Ikke meget kvalitet over deres opvarmning, men ét plus skal de dog have: De formåede at få salen med på en stor wall of death hen mod slutningen af koncerten.

4/10

Eluveitie

Eluveitie by Claus Ljørring

Sidste gang Eluveitie besøgte Danmark og Pumpehuset var tilbage i november 2015, hvor de gav os en lektion i, hvordan en folkmetal koncert skal leveres. Dengang var salen i Pumpehuset næsten helt fyldt, men denne fredag aften var lige modsat. Salen var vel kun halvt fyldt, og det påvirkede i dén grad stemningen. Bandet gik på scenen med deres nyeste medlem, sangerinden Fabienne Erni, og denne skønne kvinde skulle vise sig at blive et bekendtskab man nok ikke lige kommer til at glemme foreløbeligt.

Eluveitie gik på scenen lidt over kl. 22, og lagde ud med nummeret ”Your Gaulish War” fra albummet Spirit fra 2006. Setlisten var denne aften en god blanding af gamle numre og en håndfuld fra Eluveities nyeste album, ”Evocation II (Pantheon)”, så der var noget for alle fans. Eneste ting som i dén grad undrede mig, var at bandet undlod at spille deres nyeste EP ”Rebirth”, et nummer som ville have pyntet på setlisten. Bandet spillede fantastisk denne aften, og selvom forsangerens mikrofon var en smule for lavt stillet, så er der ikke meget negativt at sige om denne koncert. Bandmedlemmerne virkede som om de havde en fest på scenen, og de tre kvindelige musikere gav os synkron-headbanging når muligheden bød sig.

For at vende tilbage til Eluveities nyeste medlem Fabienne Erni, så skinnede hun igennem med en fantastisk stemme, og en udstråling der virkede som om hun aldrig havde lavet andet end at stå på scenen med resten af bandet. Hun gav os solosang så hårene rejste sig i nakken; hun bliver helt sikkert en stor succes i Eluveitie.

For at runde denne fantastiske oplevelse af, så må jeg sige, at det altid er en fornøjelse at se Eluveitie spille. De er så ufattelig dygtige, og deres musik er som skabt til små, intime spillesteder som Pumpehuset. Når jeg skal give karakter, kan jeg ikke lade være med at sammenligne denne koncert med den tilbage i 2015, hvor de gav den bedste koncert jeg nogensinde har set med dem, og som ganske fortjent fik 10 store kranier. Denne koncert fredag aften hører også til i toppen, og bliver belønnet med 8 kranier.

8/10