The Arcane Order, Svartsot, Dawn Of Demise, A Kid Hereafter In The Grinding Light, Carcass m.fl.

Amager Bio, København S

Et eller andet sted finder jeg award shows lidt ligegyldige og det var nu heller ikke derfor jeg havde lagt vejen forbi Amager Bio. Det var klart for at se de koncerter der var og det er også dem jeg vil koncentrere mig om i denne anmeldelse.

Efter en lidt kedelig start med fællessang og taler, skulle første band på scenen. Det var A kid Hereafter In The Grinding Light, der er lige så mærkelige på scenen og musikalsk som navnet nærmest også antyder. Men for helvede da hvor var det fedt. Syret grindcore i verdensklasse med alt hvad man kan ønske sig af ekstremt hurtige blastbeats, fede og fængende hardcore elementer samt en skæv musikalsk indfaldsvinkel, der gør A Kid Hereafter In The Grinding Light til et særdeles underholdende og interessant bekendskab. Jeg var ihvertfald helt solgt af det show de leverede med power, attitude og overlegen overbevisning. En super fed oplevelse!

Næste band på scenen var Svartsot, der gør sig i vikinge/folkemetal, der som sådan ikke siger mig det helt store. Svartsort kører stilen hele vejen ud med vikinge udklædning og hele pivtøjet, der mest af alt ligner et musikalsk rollespil. Som sådan er det jo slet ikke noget ringe koncept og det var da også ret tydeligt at der spredte sig en munter stemning i salen. Svartsort fortjener bestemt ros for deres gennemførte koncept og den munter stemning, men jeg kan altså ikke fordrage den forbandede fløjte, der hele tiden irriterer i baggrunden. Den lyder måske bedre på andre tidspunkter, men denne aften lød det nærmest som en elendig feedback, hvilket ødelagde en del af den ellers positive oplevelse!

Endelig kom det tidspunk, der var en af hovedårsagerne til at jeg tog til dette show, nemlig Dawn Of Demise, som det desværre endnu ikke var lykkedes mig at se live før nu. Og lad det bare være sagt med det samme: Dawn Of Demise leverede varen fuldt ud og hold kæft hvor var det ærgeligt at de ikke havde mere tid på scenen og at der på et tidspunkt var nogle tekniske problemer der gjorde at lyden forsvandt i en kort periode. Som de fleste jo sikkert allerede har opfattet, så leverer Dawn Of Demise en habil omgang "jyde-død", der med deres tydelige "jeg-er-jyde-og-jeg-er-pisse-stolt-af-det" attitude på overlegen vis, viser at det de laver kommer direkte fra hjertet - hvilket da også skinner tydeligt igennem på deres voldfede skive "Hate Takes Its Form". Fedt at se så fedt et dansk band live og der hersker bestemt ingen tvivl om at de skal opleves live igen og igen og...!

Personligt syntes jeg at det var lidt unfair at The Arcane Order skulle spille efter Dawn Of Demise, for selvom de virkede særdeles veloplagte, var der slet ikke samme attitude i showet, som de tidligere bands havde leveret. Ingen tvivl om at The Arcane Order er et fedt band og at de leverede varen rent musikalsk, kom de slet ikke udover scenekanten på samme måde, hvilket dog ikke havde den store indflydelse på folk der stod i min umiddelbare nærhed. Der blev banget til den store guldmedalje, og det var sgu lidt synd at de ikke havde mere tid, hvilket iøvrigt også gælder de øvrige bands.

Så kom det tidspunkt endeligt, hvor jeg langt om længe skulle se Carcass på dansk grund for første gang siden deres legendariske koncert i Pumpehuset, på deres Full Of Hate-tour 19. April 1993, hvor de spillede sammen med Death, Konkhra og Detest! Jeg så dem jo selvfølgelig på Wacken tre en halv måned tidligere, og der var da bestemt heller ikke meget nyt at hente i det sæt de leverede denne aften i Amager Bio. Numrene blev leveret stort set i samme rækkefølge som på Wacken og igen var det klassikere som "Reek Of Putrefaction", "Buried Dreams", "Heartwork", "Keep On Rotting In The Free World" og de to klassiske Carcass-numre über alles "Corporal Jigsore Quandary" og "Incarnated Solvent Abuse", der styrede showet. Lyden var gennemgående god og alt i alt gik man fra Amager Bio med fornemmelsen af at være en fed oplevelse rigere. Og skulle vi lige for en god ordens skyld lige nævne prisvinderne, så det således ud:

ÅRETS ALBUM: Volbeat "Guitar Gangsters & Cadillac Blood"
ÅRETS DEBUT: Scramp "Mirror Faced Mentality"
ÅRETS INTERNATIONALE ALBUM: Metallica "Death Magnetic"