Dirk "The Pixeleye" Behlau · Se flere billeder i galleriet

Blind Guardian

Edel-optics.de Arena, Hamborg

Pebersvend med sækkepibe

Torsdag aften gæstede Blind Guardian edel-optics.de Arena i Hamburg som led i den igangværende turne, der fejrer Somewhere far Beyond; det legendariske album fylder nemlig 30 år i år. Tre af bandets medlemmer: Hansi Kürsch på vocals og guitaristerne André Olbrich og Marcus Siepen var allerede med dengang i 1992, mens Frederik Ehmke på trommer og Johan van Stratum på bas er stødt til senere. Showet startede med en kavalkade af gamle optagelser fra dengang, da Hansi & Co. var unge, godt akkompagneret af sangene ”Spread Your Wings” og ”Trail by Fire”. Resten af sangene fra dette album blev efterfølgende spillet under koncerten. De tyske powermetalspecialister fra Krefeld har siden 1984 leveret stærke plader, i alt 12 studiealbummer, med masser af sange, der sætter sig fast i øregangen. Blind Guardian var oprindeligt booket til den lille Markthalle i marts, men den valgte arena, der kan rumme omkring 3.000 publikummer, var godt valgt, da der næsten var udsolgt, og salen derfor var godt fyldt. Der var alligevel en behagelig og familiær atmosfære med fans, som tydeligvis havde været unge, da fødselaren blev udgivet, men også med rigtig mange dedikerede unge fans.

Blinde kunne se, og lamme kunne gå

Da forhænget endeligt faldt, og de tyske barder trådte frem på scenen, var bandet i topform, og det samme kunne også siges om publikum, der tydeligvis havde øvet sig på sangene hjemmefra. Først blev de resterende ti sange fra Somewhere far Beyond spillet, afbrudt af små sjove taleindlæg fra Hansi, der selvroste bandet med kommentarer som “Erfolg macht sexy”, hvilket publikum kvitterede med tilråbet “Ausziehen!” Efter et par numre med fuld skrue på guitaren, mente Hansi, at guitaristerne ikke havde øvet sig nok og skulle stå i skammekrogen, mens han selv og keyboarderen spillede og sang ”Black Chamber”. Efter blandt andet power-klassikeren ”Ashes to Ashes” var der igen et lille break, hvor der skulle spilles en akustisk udgave af ”The Bard´s Song - in the Forest”. Musikerne fik dog ikke mange chancer for at komme til orde, da publikum tog mæle og til stor glæde for Guardian skrålede sangen igennem af fuld hals.

Da Somewhere far Beyond-settet var færdigt, tog bandet hul på et udvalg af nye og gamle sange fra syv forskellige udgivelser, der alle bragte stor lykke. Nummeret ”Violent Shadows” fra det nyeste album The God Machine var helt sikkert et af højdepunkterne i denne del af koncerten; den blev suverænt leveret af både musikere og sanger. Koncerten sluttede meget passende med ”And the Story Ends”. Helt færdig var historien dog ikke: Efter et talstærkt “Guardian, Guardian”-heppekor kom Guardian frem på scenen igen og optrådte med tre sange mere blandt andet ”Valhalla”, som publikum i den grad fik trukket i langdrag ved blive ved med at synge omkvædet “Valhalla, deliverance” i næsten ti minutter. Allersidste sang skulle være den ikoniske ”Mirror, Mirror, men igen tog publikum over og brølede løs på ”Majesty”. Og da Blind Guardian tydeligvis elsker deres fans, gav de efter og afsluttede denne fænomenale koncert efter næsten to en halv time.

Musikken taler for sig selv

Der var ikke meget stage-show: ingen drager, pyroteknik eller tanks, som man kender det fra andre bands inden for deres genre.  Hos Blind Guardian var det musikken, der skulle tale for sig selv, og det gjorde dem skam også! Hansis tørre, sarkastiske humor er uovertruffen, og det var noget, de fremmødte kunne lide.  Det er nemlig ikke hver dag, man møder et publikum, der er så engageret, som Blind Guardian-fansene var det til denne koncert. Der skal også lige tilføjes, at der var en del danske fans, der var kommet langvejs fra for at se deres idoler; hvilket også bare viser nødvendigheden af en Blind Guardian-koncert i Danmark. Heldigvis skal de jo optræde til Epic Fest i Roskilde den 14. april næste år, så hvis du har mulighed for at få en billet, skal du gribe chancen!
Det eneste, der er at udsætte, er, at lyden i arenaen var ret dump. Da Guardians lyd i sig selv er ret massiv, kan man have medlidenhed med dem, der ikke havde fået købt sig et sæt ørepropper.

Setlist:
Time What Is Time