Interview med Danheim

Danheim Danheim

I forbindelse med at den danske folk genre kommer mere og mere på banen, har vi fået en snak med manden bag Danheim omkring hans nye album.

Til at starte med, kunne du ikke fortælle lidt om dig selv og hvad din forbindelse til Nordisk Mytologi er?

Jo, selvfølgelig. Mit navn er Mike Schæfer Olsen, født 1985, Københavner.I slut 2016 dannede jeg solo-projektet Danheim, hvor min interesse for Nordisk Mytologi, gamle folkefortællinger og i det hele taget vikingekulturen herhjemme blev så stor, at jeg besluttede at gøre et forsøg i at formidle det gennem min musik på mine egne betingelser og med mine idéer. Min interesse for Nordisk Mytologi har altid været der, men dajeg med tiden begyndte at sætte mig lidt mere ind i det, blev jeg straks grebet af de helt fantastiske historier, som findes i vores gamle kultur, som de fleste i dag har glemt eller desværre ikke ved så meget om.

Du har tidligere arbejdet med regulær dance musik under DanceGate-tiden og RiseFM. Hvad fik dig til at skifte til den blødere del af elektronisk musik, som Herja må siges at være?

Måske har det til dels at gøre med alderen, men hovedsageligt er det nok mere på grund af min øgede interesse for vikingekultur og de stemninger, der kan skabes i ambient musik, men jeg vil næsten sige, at jeg synes, at mine to albums, Herja og især Munarvagr, stadig ligger i den hårde og lidt dystre ende, men omdrejningerne er lige sat et par takker ned. Hvor jeg musikalsk plejede at arbejde i tempoet 138-140 BPM, ligger jeg nu og svinger mellem 100 og 120, dog i et meget mere dystert og atmosfærisk univers.

Netop denne bløde og atmosfæriske verden, som du skaber med Herja, er meget meditativ. Hvor får du den inspiration fra?

Min inspiration kommer til dels fra de historier, jeg læser om vores gamle kultur, men selvfølgelig har jeg også rykket mig inden for musikken, hvor jeg med tiden er blevet mere interesseret i de lidt mere dystre or mørke elementer i musikken. Jeg vil dog også sige, at bands som Wardruna og Heilung har haft en vis indflydelse, især før jeg startede Danheim, hvor jeg opdagede, at gamle, traditionelle instrumenter, som strygeharpen, kunne bruges på nye og spændende måder, end jeg hidtil havde hørt.

Verden omkring Nordisk Mytologi er omgærdet af en masse nationalistiske tanker. Hvordan opfatter du dit værk som værende i den forbindelse?

Jeg synes, at vi har en fantastisk spændende kulturarv her i Norden, og det er noget som rigtig mange mennesker er stolte af, som jeg synes de burde være – inklusive mig selv. At store dele af verden har fået så stor interesse for vores vikingekultur, gør det bare endnu mere spændende og interessant at udbrede det en smule gennem musikken. Men det er ikke noget jeg sidder og tænker på, når jeg komponerer min musik, det er først og fremmest at fortælle en historie og skabe en interessant stemning, og hvis vi snakker yderligtgående nationalisme, så er det ikke noget, som jeg forbinder med min musik.

For at blive i området omkring mytologien: Du bruger mange oprindelige ord i dine titler. Hvor meget betyder det for dig at bruge den originale tale frem for de moderne danske ord?

Som med alt andet, der fascinerer mig i forhold til mytologi og vikingekultur, så synes jeg også, at det oldnordiske sprog er helt specielt og ikke bør glemmes, derfor foretrækker jeg så vidt muligt at skrive mine sangtitler på oldnordisk/oldislandsk.

Herja berører nogle store emner, som bl.a. Fimbulvinteren, bersærkergang og andre store emner, som vi stadig snakker om i dag i moderne tid. Hvordan fik du draget den parallel?

Jeg tror først og fremmest, at det kommer lidt an på mit humør og hvordan starten på en ny sang føles. Efter lidt tid, når de første akkorder og stemningen begynder at tage form, tænker jeg på hvilken historie, der passer til stemningen og arbejder videre ud fra det; det er ikke noget jeg ellers planlægger på forhånd.

Du skriver selv som præsentation på din side, at din ekspertise ligger i elektronisk musik. Er det hele så lavet elektronisk, eller bruger du også traditionelle instrumenter?

Jeg vil sige, at det er en blanding af begge verdener, men jeg foretrækker altid at bruge min elektroniske ekspertise til at få instrumenter til at lyde en smule bedre, eller ændre dem på en måde, så de passer bedre til stemningen i min musik. Jeg er også rigtig glad for organiske lyde, og jeg har da også været i skoven og rundt omkring for at finde kogler, grene, sten, nødder og andet godt, som kan bruges som percussion, som jeg efterfølgende indspiller og bruger i de flest af mine sange.

Selve "sang"-delen, som det vel bedst kan beskrives som, har en meget, utraditionel for Nordisk Mytologi, har en, for Nordisk Mytologi meget utraditionel, strubesangslignende metode at fortælle på. Hvor kommer det fra?

Strubesang er nok ikke noget, som generelt bliver brugt i vikingemusik, vil jeg tro. Men jeg synes, at det passer ret godt til den lidt mørkere stemning i min musik, og strubesang fungerer rigtig godt, når jeg ændrer det digitalt til at lave underliggende bas, harmoni og atmosfære i mine sange. Men mon ikke vikingerne også havde lidt strubesang i sig? - vi finder nok aldrig ud af det, men jeg kunne sagtens forestille mig det, når man tænker på, at metoden bliver brugt i mange andre dele af verden.

Du vælger at bruge nogle ret mørke fortællinger, bl.a. Fimbulvinter og fortællingen om Hrungnir, som Thor dræber. Hvorfor så mørke fortællinger?

Jeg er faktisk ikke selv helt klar over hvorfor, førhen i min musik var jeg meget interesseret i det melodiske og følelsesladede elementer, akkorder og stemning. Det har måske noget at gøre med de historier, som jeg har læst og sat mig ind i om vikingetiden og mytologien. Det virkede til at være en hård tid at leve i, og jeg tror, at det tit har været en dyster og hård tilværelse at leve i, med begrænsede afgrøder, trælleliv, lange, kolde vintre, uenigheder og kampe om magt og indflydelse. Det er i hvert fald nogle af de ting, som jeg især tænker på, når jeg producerer min musik.

Hvori ligger forskellen mellem Herja- og Fridr-albummet?

Fridr-albummet er mit bud på en lidt mere afslappet eller fredelig stemning om livet i Vikingetiden, hvor jeg med Herja fokuserer en del mere på togterne, kampene og krigerlivet samt nogle af de barske historier i mytologien som Fimbulvinteren og Hrungnir.

Kan vi forvente koncerter med dit projekt i fremtiden, og hvordan ville det gå for sig?

Jeg har fået rigtig mange tilbud om at komme ud og spille til koncert på middelaldermarkeder og andre live shows som Midgaardblot, men jeg har valgt at takke nej for nu. Grunden er, at jeg har valgt næsten udelukkende at fokusere på min musik, og prøve at udvikle mig selv musikalsk i et tempo, som passer til mig. Jeg valgte at sige næsten udelukkende af den årsag, at jeg heller aldrig har følt mig hjemme eller specielt godt tilpas som live performer eller foran et publikum. Så det er helt klart også noget jeg skal arbejde lidt på, før jeg overvejer at takke ja til et live show eller en koncert i fremtiden.

I og med at du bruger rigtig meget tid i den Nordiske Mytologi og de nordiske overleveringer, er der jo begrænset med materiale. Hvad kan vi forvente på den anden side af dette materiale?

Der er helt sikkert en begrænsning i form af materialet, men jeg tror aldrig, at jeg når derud, hvor jeg ikke har mere at tage fat i. Der er virkelig mange fortællinger, historier, runer, skrifter og personer, som venter på at blive opdaget i mytologien og gamle  nordiske fortællinger. Så det har jeg ikke rigtig tænkt over eller overvejet. Mit håb er i hvert fald at blive i denne genre mange år frem endnu.