YES - Fly From Here

Fly From Here

Genrer:Prog rock, Rock

Det sker en gang imellem, at vi får nogle skiver til anmeldelse, der slet ikke er metal, og "Fly From Here" af det legendariske orkester Yes er et sådant tilfælde, så denne anmeldelse har måske ingen interesse for en del af HMdks brugere.

Yes er et band, der har været i gang siden sidst i 60erne, og i starten spillede de progressiv rock og producerede episke klassikere som "Fragile", "Close to the Edge" og "Relayer", og i 80erne skiftede de stil til sofistikeret popmusik og udgav "90125", der indeholder superhittet "Owner of a Lonely Heart" blandt mange andre klassiske numre; i 90erne bevægede de sig tilbage til den progressive rock, og det er også den stil, der leveres på "Fly From Here".

Selvom der er enkelte rockede momenter (som i for eksempel "Fly From Here, pt III: Madman at the Screens"), så er "Fly From Here" mest ovre i den blødere afdeling - dog uden at være sukkersød pop; der er trods alt tale om kompleks og storladen progressiv rock med masser af finurligheder, så som spacey keyboards, skæve takter, lange episke numre (titelnummeret er for eksempel en sag på omkring 20 minutter i fem dele), temaer, genretransgressioner, komplekse sangstrukturer, højtragende koncepter og alt, hvad der ellers hører sig til i progressiv rock.

Jeg ved ikke, hvor meget interesse dette album vil have from metalhoveder, der ikke lige også er proghoveder, men det er da værd at notere, at det er bands som Yes sammen med Genesis, Rush og andre tidlige progressive bands, der blandt andet har inspireret Iron Maiden, Dream Theater og Opeth (men så bør man nok hellere gå tilbage og lytte til klassikerne fra 70erne).

Jeg synes, der er tale om en ganske interessant plade her, og der er masser af guf for proghoveder, men dette er et metalsite, så derfor kan jeg ikke give mere end 7 point (havde det været et progsite, havde den nok fået 9).

Kommentarer (2)

SRFM

SRFM

Indlæg: 58

Jeg har ikke hørt skiven, men

Jeg har ikke hørt skiven, men hvis du mener, at den er 9 dødningehoveder værd inden for den genre, hvor den hører hjemme, hvorfor så ikke give den 9 kranier? Du har jo netop gjort en dyd ud af at forklare, hvordan musikken lyder, så chancen for at blive stormløbet af vrede Prostitute Disfigurement-fans, der vil have erstatning for at have købt albummet, er vel til at overse...

Iøvrigt: Heavymetal.dk er et site, der henvender sig til folk, der hører metal, men betyder det, at vi kun skal anmelde ting, der indiskutabelt hører ind under metal? Hvad med nyere The Gathering (hvis ellers vi fik de albums til anmeldelse)? Hvad med de forskellige blødere hardrockvarer med goth-appeal, som også er røget forbi os en gang imellem? Hvad med de stille passager, der sniger sig ind på progressive eller melodiske metalskiver? Jeg siger ikke, at vi skal anmelde revl og krat, men jeg tror, at der er andre metalfans end mig selv, der også interesserer sig for andre typer af musik. Det er en redaktionel beslutning, hvad man synes, det er relevant at anmelde, men når man så er gået i gang med at anmelde, synes jeg, at det primært må være kvaliteten af musikken, der tæller, frem for graden af tilhørsforhold til en bestemt genre.

Bortset fra det er du er langt fra den eneste, jeg har set bedømme udgivelser på deres grad af... øh... "metalhed". Jeg er generelt rigtig glad for dine anmeldelser - de er saglige og giver et godt indtryk af, hvad albummet indeholder, uanset om man er enig i karakteren eller ej.

Time Signature

Time Signature

Indlæg: 65

Jeg synes ikke, jeg kan

Jeg synes ikke, jeg kan ignorere relevans for HMdks område i mine anmeldelser, så jeg forsøge at kombinere musikalsk kvalitet og relevans, når jeg anmelder ikke-metal albums (ellers kunne jeg bare have givet dette album nul kranier).

Men ellers er jeg enig med dig, og besluttes det redaktionelt, at metal-relevans ikke skal være en fator, så undlader jeg med glæde at tage det med i beregningen. Indtil da medregner jeg relevans.

Det er selvfølgeligt svært, hvis ikke umuligt, at sætte en klar grænse om mellem metal og ikke-metal, og de genrer, du nævner (hardrock, progressive og melodisk metal) hører, som jeg oplever det, med i metal-spanden, hvor andre måske vil argumentere, at det ikke har noget med metal at gøre, så i sådanne tilfælde antager jeg, at udgivelserne er relevante for HMdks objektområde.