White Wizzard - High Speed GTO

High Speed GTO

Genre:Heavy Metal
Antal numre:7

Officiel vurdering: 4/10

Det er altid sundt at have en vis distance til den musik man spiller og det må man sige at White Wizzard har. Min første indskydelse efter at have hørt "High Speed GTO" var at White Wizzard var den traditionelle heavy metals, og til dels glam rockens, svar på Dragonforce. Skønt White Wizzard er et amerikansk band fremstår de tydeligste inspirationer fra især den klassiske engelske heavy metal, og specielt Iron Maiden virker til at være en af de større inspirationskilder, hvilket blandt andet kan høres på guitarharmonierne og den dominerende bas på dette albums titelnummer.

Der er ingen tvivl om at retro er et af kodeordene, når denne syv numres EP skal beskrives og er du til heavy metal med high pitched vokal og i det hele taget de klassiske dyder (inklusiv jeans, læder og nitter), vil "High Speed GTO" sikkert være en kærkommen gave. "High Speed GTO" er på ingen måde et forsøg på at nedgøre den klassiske heavy metal, men mere et forsøg på at servere heavy metal med et glimt i øjet og køre stilen helt ud på overdrevet. I nogle tilfælde anvender bands denne distance til genren i forsøget på at skjule en manglende musikalsk formåen, hvilket absolut ikke virker til at være tilfældet på "High Speed GTO" og det giver samtidig albummet og bandet en vis troværdighed.

Dog er klicheerne i overtal på "High Speed GTO" og det er i sidste instans det som gør at missionen for White Wizzard ikke helt lykkes til fulde og det gør det samtidig svært at tro at en regulær fuldlængde fra White Wizzard ikke vil begynde at kede lytteren i det lange løb, da det allerede er tilfældet på denne EP.