Vivaldi Metal Project - The Four Seasons

The Four Seasons

Antal numre:14

Mysteriet Mistheria

Så skete det: Nu findes Vivaldis 4 årstider i en metalversion med et udmærket metalarrangement. Til trods for, flere nok vil se dette som blasfemi – at pille ved netop Vivaldis mest kendte musik – så er det, hvad den ’metalliske’/klassiske virtuos Mistheria netop har gjort. Hvem er denne Mistheria? Jeg kendte ham ikke, men fandt hurtigt frem til, at han er en virkelig dygtig pianist, der både spiller og arrangerer metal og klassisk musik. Tjek ham ud; de er sgu seje, nogle af de ting han kan på både keyboard og klaver. Dog er flere af hans keytar-covernumre ikke lige mig. Han har desuden indspillet med flere store musikere, hvor Bruce Dickinson er værd at nævne.
Helt tilbage i 2013 begyndte Mistheria at arbejde med dette Vivaldi-projekt, og 3 år og mere end 130 musikere senere er albummet en realitet.

Klassisk lyd på ny dåse

The Four Seasons består af alle de originale numre, der bare er omarrangeret, dog ofte tæt op ad originalerne, og tilføjet heavy, sang og korarrangementer. Derudover har Mistheria tilføjet to nye numre: Som en slags intro er der ”Escape From Hell”, og senere er der en outro i form af ”Doomsday”. De er egentligt to udmærkede progressive metalnumre tilføjet kor og klassiske instrumenter. Efter introen, ”Escape From Hell”, følger Vivaldis nok mest kendte nummer, ”Allegro (Spring)”, der er omdøbt til ”The Illusion Of Eternity”, og ligesom flere af de andre numre virker det nummer bare lidt corny. Det er især sangen i dette nummer, der gør det hele lidt fjollet, da den ellers så udmærkede sangerindes melodi følger det kendte hovedtema. Trods dette findes der flere veludførte arrangementer, hvor både sang, kor og musik generelt fungerer. Personligt er mine favoritter ”Vita” (”Largo (Spring)”) og ”The Age Of Dreams” (”Allegro (Autumn)”), hvor de klassiske elementer blender godt ind med metalmusikken samt består af nogle fremragende korarrangementer.

En lidt blandet fornøjelse

Vivaldi Metal Project er et spændende projekt, der består af mange dygtige musikere, der sammen med Mistherias arrangement til tider fungerer. Især er produktionen og lyden rigtig god, og dette gør også, at der fås en god musikalsk oplevelse, som er værd at lytte til, når denne plade sættes i afspilleren. Der er dog flere numre, der bliver lidt for svage, og til tider bliver det hele bare lidt fjollet.
Er du til symfonisk/progressiv metal, så er denne plade værd at give et par gennemlytninger, men den er absolut ikke noget mesterværk. Derfor kan den maks. få 6 kranier for et godt forsøg og et udmærket resultat.

1. Escape From Hell
  2. The Illusion Of Eternity
  3. Vita