Voices of Fire

Genre:A Cappella Metal
Antal numre:14

Rakka-Takka-Rin-Ding-Dang-Diddly-Du-Dong-Dang Metal

Der er ikke tale om en Ned Flanders tale eller den svenske kok fra Muppets, men deriomod om den sjette udgivelse fra det tyske a cappella metal band Van Canto.

En mo-mo-mo-mo-metal Opera

Har man ikke før stiftet bekendskab med Van Canto er der en vigtig detalje, man skal vide om dem: 5 Sangere og 1 Trommeslager er hele besætningen! Alle lyde pånær trommer bliver frembragt af de 5 sangfugle: Sly, Inga, Ross, Stefan og Jan. Dette er første plade uden tidligere ”Bassist” Ike, men Jan Moritz har i den grad fyldt de store sko godt ud! Van Canto er heltemetal med stort velfortjent H. Episke tekster og storladne numre med hjælp fra London Metro Voices gør det til en fantastisk rejse med kampe, drager og en kamp imod mørket.

Disse eventyr er desuden endnu mere stemnigsfuldt bragt til live ved brug af spoken word af gode gamle John Rhys-Davis, der imellem hvert nummer læser et nyt kapitel fra eventyret ”Harmony was broken”.

Sangene er delt imellem de 2 frontvokalister Sly og Inga, som skiftes til at have hovedrollerne. Her kommer så et stort minus, for sangene med Inga i front er desværre ikke helt så catchy som dem, Sly leverer. Inga synger ganske fremragende, både opera som en Tarja Turunen-fan ville elske og sædvanlig clean, som hun plejer. Det fanger bare aldrig helt på den samme måde som med Slys sange, og man fristes til at hoppe numrene over, når man nu ved, det bliver federe bagefter.

Der er desuden kommet mere groove i rytmerne fra Van Canto. Nummeret ”Time And Time Again” er svær at sidde stille til. Om det er nyankommende Jan Moritz’s skyld vides ikke, men det er en kærkommen overraskelse fra de hurtige rytmer, der sædvanligvis kendetegner genren.

Rigtige mænd gør det med munden

Van Canto har endnu engang lavet en ganske god CD og med deres innovative stil cementeret sig som et af de helt store bands inden for genren hero metal. Det er dog ærgerligt, at Inga’s sange ikke opretholder samme intensitet og arrighed som Sly’s, og det trækker ned i det samlede indtryk. Spoken word-delen af John Rhys-Davis er meget hyggelig og skaber en god stemning. Overall et virkelig stærkt album, og kender du ikke Van Canto, så skynd dig at hør dem!

1. Prologue
  2. Clashings on armour plates
  3. Dragonwake