Subway To Sally - Engelskrieger

Engelskrieger

Genrer:Folk metal, Rock
Spilletid:45:17

Subway To Sally er desværre ikke særlig kendte herhjemme, og det er en skam, fordi bandet er helt unikt og har haft en kæmpe udvikling siden de lavede deres første temmelig amatør agtige folk-rock album "1994" og til deres total "Tanz-Metal" agtige release fra i år, "Engelskrieger". Subway To Sally er sammen med mange andre øst tyske bands, såsom Rammstein og In Extremo en af opfinderne af musikstilen "Neue deutsche härte" Hvor de blander henholdsvis metal rytmer med Techno og middelalder musik. Subway To Sally var sammen med Skyclad nok de første der successfuldt fik lavet en cocktail af middelalder toner (sækkepiber, fløjte, violin, m.m.) og Metal. De første par albums var nok mere Folk-rock agtige, men efter "Bannkreis" og "Hochzeit" kom der meget mere metal over, og især deres nye album er total "groovy", de har faktisk droppet mange af deres middelalder instrumenter til fordel for den mere tunge lyd, og sangeren Eric Fisch beviser endnu engang med hans vidunderlige organ og meget specielle stemme, at Subway To Sally er noget helt for dem selv. Uden ham ville man hurtigt skrige "Rammstein-rip off". Men på tekstsiden er Subway helt utrolige, da med guitaristen Bodenski digteragter lyrik hvor han omhandler aktuelle emner som incest, Irak krigen blandet sammen med middelalder lyrik. Man skal nok ikke være helt dårlig til tysk, da det absolut ikke er skole tysk der bliver sunget her, hvis man skal have noget ud af teksterne. Men er man ligeglad og man tænder på rigtig tung metal, er der ingen vej udenom Subway To Sally.