Spit Rusty - Be The Lo-Fi Friend

Be The Lo-Fi Friend

Type:EP
Genre:Hard rock
Antal numre:4

Ganske fornuftig dansk hard-rock

Spit Rusty er et forholdsvis nyt dansk band. De spiller en blanding af hård rock og post-grunge, og blev dannet i 2011. Bandet startede fem mand stort, og efter udgivelsen af første EP, kom der en bassist til., og han hedder Morten Keiser-Nielsen For noget tid siden udgav de så en ny EP; Be The Lo-Fi Friend, og det er ikke skuffende.

EPen starter ud med "Living The Dash", som er meget tilbagelænet. Det foregår i midt-tempo, med ganske velspillede intrumenter, og en lidt speciel vokal, som alligevel har en charme og er behagelig i ørene. I omkvædene går den endda hen og bliver lidt atmosfærisk. Det ændrer sig dog på næste nummer, som hedder "Your View". Guitarspillet bliver mere simpelt, og sangen er i lidt lavere fart, men det er i samme kvalitet som første nummer. "Losing By Default", derimod, falder lidt i kvalitet. Her bliver musiken for langsom og simpel, og efter at have hørt de to første numre, så passer det bare ikke ind. Det er dog ikke hele tiden, og de formår at holde niveauet oppe gennem store dele af sangen. Her er trommerne dog meget mere simple og ensformede i forhold til de to første numre, og det klæder ikke musikken (dog er det ikke hele nummeret igennem). Det allersidste nummer (som hedder "The Fade...) er helt stille, og her rammer de rigtigt. Her, i modsætning til tredje nummer, klæder de lidt stille trommer musikken, også når de gasser op. Det samme gælder guitaren. Desuden er bassens arbejde meget tydeligt på dette nummer, hvilket slet ikke skuffer.

Spit Rusty slipper rigtig godt af sted med Be The Lo-Fi Friend. Den har hvad alt hvad der skal til for at lave et gennemført hard-rock album, med det unikke twist, som mange bands mangler. Jeg tror, at hvis de han gøre som de gør her et helt album, så kommer de rigtig godt fra start, og hvis de kan gøre det en hel karriere, kan de være Danmarks næste store navn.

Losing By Deafult er det nummer jeg er mindst begejstret for på EP'en, men det er nu stadig Ganske fint.

1. Living The Dash
  2. Your View