Space Odyssey - The Astral Episode

The Astral Episode

Genrer:Prog metal, Power metal
Spilletid:53:29

Så er den svenske keyboard troldmand, Richard Andersson, atter tilbage med hans Space Odyssey projekt, og sammen med hans kompagnon, den knalddygtige guitarist Magnus Nilsson, er der endnu engang lagt op til svulmende virtuositet. Talentet fejler intet og herlighederne fuldendes med seje tønder fra Andreas Brobjer og fed vokal fra Nils Patrik Johansson. Sidstnævnte har jo haft et par travle år og medvirket på intet mindre end fire albums i løbet af de seneste år, men der er sgu ikke noget at sige til at der er bud efter manden, da han besidder en af de stærkeste stemmer heavy scenen har hørt de seneste år. Det er derfor meget hans fortjeneste at "The Astral Episode" er blevet så vellykket, og sikkert vil henvende sig til et lidt bredere publikum end den gængse instrumental lir masturbatør. For teknisk lir mangler skiven bestemt ikke, og sandt at sige er denne type musik ikke altid lige charmerende – men hr. Andersson slipper af sted med det meste herpå og cementerer på udmærket vis sin position som en af de bedre af slagsen.

Selvom et nummer som "Lord Of The Winds" lugter lidt af egen genbrug fra "Requiem For A Dream" tracket fra debuten, ja så er der sgu ikke rigtig nogen smuttere herpå. Jeg vil dog gerne fremhæve den afsluttende "The Seventh Star Fantasy" som værende et rigtigt spændene og vellykket nummer, der byder på både interessante vokalspor og en lækker musikalsk idérigdom (blandt andet med et fedt tungt riff henover). Fik du stiv diller (eller våd mis) af den første Space Odyssey eller seneste Time Requiem, kan du roligt slå til her.