Sourvein - Black Fangs

Black Fangs

Genrer:Doom metal, Doom metal

Amerikanske Sourvein har eksisteret siden 1993. Selvom bandet har eksisteret i knap 18 år, er Black Fangs dog kun deres trejde album. Sourvein spiller downtempo doom, sludge doom skal det stilen vidst retteligt kaldes. Derudover benytter bandet sig også af visse rock’n’roll elementer, hvilket leder tankerne hen på et band, som Lemmys Motörhead.

Hvis jeg skal starte med den positive del af denne anmeldelse, er det første jeg vil lægge vægt på, de rock’n’roll elementer, som bandet har valgt at bruge i form af fede guitar riffs og lækre down tempo trommer. Disse fungerer rigtig godt, og giver en rigtig lækker, dyb lyd. Derudover synes jeg, at bandet formår at bygge en forventning om en eksplosion ind i deres musik, så man på flere numre sidder og venter på, at riffsne skal eksploderer i velskabte kompositioner. Bandet formår at trække ventetiden ud på denne eksplosion, og sætte den ind i det rigtige øjeblik, hvilket især kan høres på nummeret Gasp. Til sidst er der vokalarbejdet, som er hæs og skrigende af slagsen. Vokalen fungerer virkelig godt, og passer perfekt ind i det lydbillede, som er bygget op på Black Fangs.

Jeg har to kritikpunkter ved Black Fangs. For det første synes jeg, at der er meget lidt variation at finde mellem de forskellige numre. Jeg synes, at flere af numrene lyder meget ens, og jeg har flere gange haft svært ved at skelne dem fra hinanden. Det andet kritik punkt jeg har er, at der ikke er noget nyt at finde på Black Fangs, Skiven lyder som så mange andre i den genre, hvilket jeg synes er synd, for umiddelbart virker Sourvein til at have talentet til at kunne eksperimentere med deres musik, men de har valgt den sikre vej på Black Fangs.

Alt i alt må jeg dog sige, at Black Fangs har være et positivt bekendtskab. Godt nok er der ikke de store nyheder at hente på skiven, men bandet formår at leverer et album, som fungerer rigtig godt, og som har rigtig mange gode elementer i sig. Derfor skal Back Fangs have 70 %.