Soulhealer  - The Kings of Bullet Alley

The Kings of Bullet Alley

Antal numre:15

Soulhealer, der er et melodisk heavy metal-band fra Finland, har været aktive siden 2009 og udgav i 2010 deres første ep, Dreamcathcer/i>. Det nyudgivne The Kings of Bullet Alley er deres første album i fuld længde. Soulhealer starter hårdt ud med titelsangen, "Kings of Bullet Alley", der, som genren antyder, er en omgang velspillet, melodisk heavy metal. Vokalen er overvejende dybere og lidt mere hæs end den klassiske heavy-vokal, men stadig i stand til at ramme høje toner. Soulhealers forsanger går virkelig til den, om end The Kings of Bullet Alley tekstmæssigt ikke er helt fri for heavy metal-klichéer (lyrikken er virkelig, virkelig cheesy), ligesom der bla. gøres brug af motorcykel-lydeffekter – og det er altså virkelig de færreste bands, der kan bære dét. Soulhealer har, som så mange andre heavy metal-bands nu engang gør, bygget deres sange op efter vers-omkvæd-vers-guitarsolo-modellen, men alligevel formår de at lave nogenlunde varierede numre. Guitarsoloerne er ganske beundringsværdige, om end de nok kompenserer lidt for, at trommeslageren tager det så stille og roligt i forhold til resten af musikerne. Produktionen er rimelig rå, og det giver helt klart bonuspoint, for ellers ville Kings of Bullet Alley simpelthen bare blive et alt for gennemarbejdet og klichéfyldt album, på den der dårlige måde. Det klæder finnerne at lave andet end folk metal, men det er nu engang det de er bedst til. Folkene bag Soulhealer er dygtige musikere, men der er hverken noget nyskabende eller nogen wow-faktor ved det de laver, og derfor ender de på 70 procent. Dermed ikke sagt at Kings of Bullet Alley ikke er godt – det skiller sig bare ikke ud fra mængden. Trackliste 1. Kings of Bullet Alley 2. Wheels of Fire 3. Zoned Out 4. Nightfall 5. Dirty Little Wars 6. The Die is Cast 7. My Last Day 8. Nowhere Man 9. Heading for Tomorrow 10. Blind Faith 11. The Real Me 12. Snowdancer 13. Dreamcatcher 14. Falling Into Madness 15. Set Me Free