10th Anniversary Edition

/ Warner Music Group · Udkom

Type:DVD
Genrer:Nu Metal, Heavy Metal
Antal numre:0

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

10 år? Er der allerede gået 10 år siden Slipknot sparkede trommehinderne ind på alverdens metalfolk? Dengang de udgav deres selvbetitlede major label debut, og gav os klassikere som "(sic)", "Eyeless", "Wait And Bleed" og "Spit It Out". Albummet jeg holder i hånden påstår at det er en 10 års jubilæums udgave, så den må være god nok.

Slipknot var dengang et fuldstændigt ekstremt band med en lyd der ikke var hørt før i mainstreamen, ekstrem, brutal og futuristisk. Og alligevel tilgængelig for folk der normalt ikke hørte ekstremmetal, og Slipknot var med til at gøre metal populært. Ikke for dig og mig, som altid har hørt metal, men for den brede offentlighed. Pludselig hører man metal i radioen, metal i reklamer, metal i melodi grandprix’et, og der er pludselig masser af metalkoncerter at gå til. Alt dette er naturligvis ikke kun Slipknots skyld, men de har en stor del af ansvaret for den udvikling der er sket.

Da jeg sætter albummet i cd-spilleren er det første der slår mig, forventningens glæde når introen "742617000027" bygger op til nummeret "(sic)" og efterhånden som albummet skrider frem, finder jeg ud af 2 ting. 1. Den første del af albummet er præcis lige så blændende genial som jeg husker den, og 2. at den anden del af albummet slet ikke kan leve op til den første del. Den bliver alt for eksperimenterende og mærkelig. Men den er ikke dårlig. Den kan bare slet ikke følge med de føromtalte klassikere. I forhold til debuten (lad os bare kalde den det. Mate.Feed.Kill.Repeat tæller ikke rigtig med), er der en del bonusnumre på genudgivelsen. Hvor mange nye der er, afhænger af din version af originalalbummet der kom i flere forskellige versioner. Det brilliante nummer "Purity" blev jo fjernet fra de senere versioner af albummet, da der var kontroverser angående rettighederne. Det har fundet vej tilbage til albummet sammen med 4 remixes og 4 demoer plus et par sange der kun har været med på nogle af versionerne af albummet før.

Tracklisten ser således ud:

1. 742617000027
  2. (sic)
  3. Eyeless
  4. Wait And Bleed
  5. Surfacing
  6. Spit It Out
  7. Tattered And Torn
  8. Purity
  9. Liberate
  10. Prosthetics
  11. No Life
  12. Diluted
  13. Only One
  14. Scissors
  15. Eyeore
  16. Me Inside
  17. Get This
  18. Spit It Out (Hyper Version)
  19. Spit It Out (Stamp You Out Mix)
  20. (sic) (Molt-Injected Mix)
  21. Wait And Bleed (Terry Date Mix)
  22. Wait And Bleed (demo)
  23. Snap (demo)
  24. Interloper (demo)
  25. Despise (demo)

Albummet er præcis så godt som det var for 10 år siden, omend det ikke har samme chok-effekt længere. Bonusnumrene er for de flestes vedkommende lidt ligegyldige, og er kun for fans der vil have alt med Slipknot. Eneste undtagelse er som sagt "Purity", der er et fantastisk nummer.

Genudgivelsen indeholder, udover albummet, en dvd med en kort film, der hedder "of the sic: Your Nightmares, Our Dreams" af M. Shawn Crahan aka #6 aka Clown, en hel live koncert fra den hedengangne Dynamo Open Air Festival i 2000. Derudover er der 4 musikvideoer med.

Livedelen viser Slipknot som vi kender dem, med fuld knald på. Der er udmærket lyd, og publikum er godt med. Videoerne er som videoer nu engang er, men kortfilmen er interessant. Den varer 53 minutter og er en samling klip fra Slipknots tournéer i tiden efter debuten blev udgivet. Her er både koncertfootage og backstage footage. Filmen starter med en knægt der står og brækker sig i halvandet minut, mens kameraet zoomer ind. Så er stilen ellers lagt, og filmen giver et ukommenteret blik i The Knots gale liv og tours. Filmen slutter forøvrigt også med at en gut brækker sig. Denne gang er det en roadie der har drukket et glas pis. Velbekommen.

Genudgivelsen er svær at karaktersætte. Har du ikke Slipknot i forvejen, skal du smide alt hvad du har i hænderne og drøne ned til din lokale pladepusher lige nu. Og så kan du lige så godt købe genudgivelsen med dvd’en og de ekstra numre. Har du derimod albummet i forvejen, er der ikke det store at hente i genudgivelsen, udover dvd’en. Dig der skal have alt med Slipknot, har naturligvis købt denne udgivelse for længe siden. Men det er stadigvæk et fantastisk album og hele genudgivelsen får 7 kranier af mig.