Sleep Token - This Place Will Become Your Tomb

This Place Will Become Your Tomb

Genrer:Alternativ metal, Prog metal

Brugervurdering: 6/10 baseret på 2 stemmer.

To vidt forskellige verdner

Britiske Sleep Token er et forholdsvis nyt band, der allerede har formået at skille vandene i metalverdenen. Ligesom en mønt har to sider, så har Sleep Token det samme. På den ene side giver de dét, som mange metalfans higer efter: Det er stemningsfyldt, atmosfærisk, dystert og tungt. Men hvis man vender mønten om, rummer den anden side en utrolig følsom, poleret og utrolig poppet side. Det er en stil og præmis, man er nødt til at gå med på for at nyde musikken, og det er nok også derfor, at bandet på sin vis er så omdiskuteret – for hvad laver et nummer som ”Fall For Me”, der er ren a cappella-vocoder i forskellige harmoniseringer dog på et metalalbum? Og fungerer det overhovedet? Lad os se, om Sleep Token formår at imponere endnu en gang, som de gjorde på deres debut, Sundowning.

Spændingen stiger

Sleep Token bygger på This Place Will Become Your Tomb videre på det klare æstetiske udtryk og den lyd, som de har haft fra starten. Det er langsomt opbyggende og til tider nærmest hypnotiserende og cirkulært med beroligende beats og stærke melodier. Sleep Tokens helt centrale force er, at de trives i kontrasterne mellem det utrolig bløde og de rytmiske og metalliske skift i deres sange. Det gør også, at det hurtigt bliver meget af det samme, de bringer til bordet – men det tager ikke noget fra musikken, for Sleep Token har en helt eminent evne til at bygge mange af deres numre uhyre effektivt op.

Åbningsnummeret ”Atlantic” starter stille med melankolske klavertoner og frontmand Vessel, der krænger sin sjæl ud på bedste vis. Det er melodisk et virkeligt stærkt nummer, der stille og roligt bygger op, inden resten af bandet stempler ind og kører nummeret i hus. Næste nummer, ”Hypnosis”, er en noget tungere sag, der demonstrerer bandet fra dets bedste side. Det kryber sig stille ind under huden på en med sin jagende melodi. Det er stemningsfyldt og fyldt med lækre detaljer og lag, der komplementerer nummeret fornemt. Det djentede rytmiske skift, der kommer i slutningen af nummeret, rammer det helt rigtige sted – ikke fordi det stikker ud rent teknisk, men Sleep Token er virkelig dygtige til at udnytte den forløsning, som de bygger op til, i flere af deres numre, og det er essensen af, hvad de er så dygtige til. Det samme gør sig gældende på numre som ”Alkaline” og ”Like That”, der igen bygger på en stærk melodi og tager sangene til et ekstra niveau, når klimakset rammer.

Desværre lider albummet også lidt af den last, der er på de lidt mere stille numre, hvor der ikke sker så meget. ”Fall For Me” og ”Missing Limbs” udstiller lidt deres egen svaghed – det kan være et fint afbræk, men man føler også, man mangler et eller andet, når man har hørt, hvordan de formår at bygge deres stærkeste numre op. Første halvdel af albummet byder ydermere på de mere hårdtslående numre, hvilket gør, at man mangler lidt gennemslagskraft og pondus på sidste halvdel af albummet. Dog er ”Telomeres” et højdepunkt med sine drømmende og gazede toner, der sender associationer til Deftones i en fortræffelig sammenskabning.

Kompleks pop svøbt i metal

Sleep Token bygger videre på deres eksisterende univers, og de gør det rigtig godt. This Place Will Become Your Tomb er på niveau med, hvis ikke bedre end forgængeren Sundowning. Produktionen er i top, der er numre, der rammer de helt rigtige steder fra start, og andre, der vokser og kræver lidt mere tålmodighed. Det er på sin vis lettilgængeligt, men også komplekst og eksperimenterede, fordi bandet er rytmisk utrolig stærkt og legende i deres opbygning og struktur af sangene. Der er små forbiere, men det tager ikke noget fra helhedsindtrykket. Det er utrolig spændende, hvad Sleep Token har gang i, og jeg håber, de fortsætter deres progressivitet, for de er med til at føre den moderne metal et spændende sted hen.

1. Atlantic
  2. Hypnosis
  3. Mine