S.E.X. Department - Rock 'n' Roll Suicide

Rock 'n' Roll Suicide

Genre:Glam

Officiel vurdering: 3/10

Italienske S.E.X. Department spiller en omgang glamrock med forholdsvis simple rytmestrukturer og skiftevis poppede og bluesede melodier, leveret i en syntetisk, tør 80'er-rock-produktion.

Musikerne spiller en del af tiden o.k. (det er dog heller ikke det mest udfordrende materiale, bandet har at prøve kræfter med), mens det ind imellem er på kanten af det utighte f.eks. på et nummer som "Sexy Cab". Forsanger S.D. Kelly "Trash" Mendess er til gengæld hovedårsagen til at jeg finder det meget anstrengende at lytte til S.E.X. Departments nye album. Hans stemme er halvlys, til tider nærmest karikeret nasal og med irriterende, affekterede måder at strække vokalerne i et ord på. (Lyt bare til åbneren "Heroin", hvor titelrefrænet bliver leveret som noget i retningen af "hææææ-råw-egern") Han lyder generelt lidt som en parodi på en mainstreamrocksangers "pæne" vokal. Dertil kommer, at teksterne og navnlig Medess' udtale hører til de mindre heldige forsøg på engelsk, man af og til bliver udsat for af støvlelandets kunstnere. (Vi er dog ikke helt nede på Secret Sphere-niveau.) Så er det trods alt en anelse mere cool (en anelse!) med nummeret "L'italiano", der som titlen antyder er på italiensk. Læg lidt 80'er-techno oven i de i forvejen irriterende elementer, og så har du albummets afslutningsnummer, et remix af bandets slagsang "S.E.X. Department" fra deres første album, der også bar denne titel.

Det skal dog retfærdigvis siges, at S.E.X. Departments melodier lynhurtigt sætter sig på hjernen, så hvis man har hang til poppet glam med 80'er-præg og en lidt gay power-agtig atmosfære, har S.E.X. Department måske en eksistensberettigelse. For undertegnede er "Rock'n'Roll Suicide" (som titlen ufrivilligt indikerer) imidlertid selvpineri at høre igennem.