Sean Malone - Cortlandt

Cortlandt

/ Intromental · Udkom

Genrer:Prog metal, Prog rock
Spilletid:44:41

Dette er en genudgivelse af den virtuose bassist Sean Malones (ex-Cynic, Gordian Knot mfl.) første soloalbum fra 1996. Det blev oprindeligt udgivet i ganske få eksemplarer på et meget lille selskab, og har derfor været svært at opdrive i mange år. Denne gang medfølger tillige bonustracket "Uniquity Road", der har været brugt som bonustrack på den japanske udgave af den første Gordian Knot-cd.

En del af musikken på dette næsten fuldstændig instrumentale værk (nummeret "The Big Idea" har lidt la-la-la-kor på) minder om Sean Malones efterfølgende projekt Gordian Knot, men har generelt en mere jazzet, flydende fornemmelse over sig. Opbygningen af numrene er typisk forholdsvis enkel, det er de riffs, soli og harmonier, der er proppet ind i dem, der er avancerede. Bassen / Chapman stick’en (et mangestrenget bas-bræt, der gør det nemmere at fyre rigtig mange noder af meget hurtigt) er naturligt nok i centrum af mixet med de behagelige, dansende trommer (af Sean Reinert) og til tider nærmest æterisk keyboardspil lige omkring sig. Guitarerne spiller en tilbagetrukket rolle, enten som spinkelt, jazzet modspil til de vilde basfigurer eller som groovy distorted riffs (f.eks. på "Splinter"). Keyboardet leverer dog også ind imellem nogle små sære figurer som modspil til både bas og guitarer, f.eks. på "Giant Steps".

Jeg kommer somme tider til at tænke lidt på Dave Weckl Band eller Tom Scotts udmærkede funk-rock-fusionsplade "Flashpoint" fra 1988, især på nummeret "Hand Full of Earth" – på en gang kompleks og iørefaldende musik. I det hele taget er "Cortlandt" en meget behagelig skive at lytte til – også som baggrundsmusik, selv om de musikalske strukturer ofte er hyperdetaljerede. Sean Malone er ikke kun en fremragende musiker, han er også en glimrende komponist. Det afholder ham dog ikke fra at inkludere en bassolo bygget op omkring en "sinfonia" af J.S. Bach, et stykke han på magisk vis får til at lyde, som om det var blevet komponeret i går. Kun på nummeret "Big Sky Wanting" føler jeg lidt, at musikken kører i harmonisk tomgang.

Det ret afdæmpede udtryk taget i betragtning, vil det være forkert at rubricere Sean Malones "Cortlandt" som metal, og således falder udgivelsen lidt uden for denne sides primære målgruppe. Men er man musikernørd, eller vil man gerne have noget rar, men alligevel udfordrende baggrundsmusik, er albummet bestemt værd at tjekke ud.