Ricky Warwick - When Life Was Hard & Fast

When Life Was Hard & Fast

Genre:Hard rock

Veteranen Ricky Warwick skuer tilbage med anonymt femte soloudspil

Arbejdsnarkomanen er på banen igen

54-årige Ricky Warwick har efterhånden et langt og imponerende cv. Den nordirske sanger og guitarist har gennem årene turneret med både punkbandet Stiff Little Fingers, den canadiske softrocker Bryan Adams og legendariske grupper som Lynyrd Skynyrd og Cheap Trick. Dog er han nok mest kendt for at stå i front for hard rock-bandet The Almighty, bluesrockerne Black Star Riders samt reinkarnationen af Thin Lizzy, så man kan bestemt ikke klandre ham for at ligge på den lade side. Slet ikke, når han endda også har udgivet en håndfuld soloalbum og nu er klar med et til.

En veteran ser tilbage

When Life Was Hard & Fast er en hyldest til Warwicks fortid og ikke mindst rockmusikken i al almindelighed, og det er svært ikke at have store forventninger til den slags, når det er en af rockens mere garvede gutter, der folder sig ud. Størstedelen af pladens elleve numre er dog ikke videre imponerende. Titelnummeret, der åbner pladen, plus de stærkt generiske “I’d Rather Be Hit” og “Fighting Heart” leder tankerne tilbage til den del af 90’erne, hvor Beverly Hills 90210-stjernen Jamie Walters hittede stort med sin radiovenlige bad boy-rock. Warwick vil tydeligvis gerne genoplive den tid, hvor rocksangere gerne skulle fremstå rå, upolerede og følsomme, men selvom vi måske købte den gimmick for 25 år siden, hopper vi altså ikke på den længere. Påtaget hæshed og tuderock hører fortiden til. Ja, det blev faktisk mere eller mindre boykottet, da Ray Pruit smed Donna ned ad trappen. Men okay, det er jo netop fortiden, Warwick gerne vil hylde, og det skal han da have lov til, men kunne det så ikke være uden alle de floskler? Det bliver noget forudsigeligt i længden.

Heldigvis kommer der en lille overraskelse og godt med tryk på kedlerne på den hurtige “Gunslinger”, der trods heftig brug af endnu flere floskler kommer rimelig sikkert i mål og er et frisk pust til en lidt kedelig plade. Ligeledes er der noget kvalitet at komme efter på “Never Corner A Rat”, hvor Warwicks fortid som punker kan høres ret tydeligt. I sine bedste momenter nærmer niveauet sig den tidligere GNR-guitarist Gilby Clarkes kriminelt undervurderede soloalbum, Pawnshop Guitars, men i det store hele er When Life Was Hard & Fast en lettere tam omgang farrock.