Poison The Well - Versions

Versions

Genrer:Hardcore, Metalcore
Spilletid:41:57

Brugervurdering: 7/10 baseret på 2 stemmer.

Lidt som en blanding af Devin Townsend og Perzonal War gør Poison The Well sig i stemningsfuldt melodisk thrash, der i længden ikke rigtig kan bringe mit pis op på temperaturer af betydning. Der findes fede passager og ting både her og der, men det rykker aldrig rigtigt igennem men lægger sig mere som en, på mange måde ligegyldig, baggrund, som man hurtigt mister interessen for. Her er virkelig ikke meget at komme efter; det når ikke Devin Townsend til sokkeholderne og det flytter ikke rigtigt noget på længere sigt. Desværre!

Kommentarer (10)

mikp98

Indlæg: 4

Seriøst Hr. Daniel Wilkens.

Seriøst Hr. Daniel Wilkens. Det er dejligt at se folk ganske "gratis" at deltage i et e-zine og skrive anmeldelser, men den her er simpelthen for useriøs! Du har end ikke sat dig ind i materialet og dine sammenligninger er helt hen i vejret! Du kan ikke tale om Townsend i denne kontekst!
Prøv lige for læseren og din egen skyld at sætte dig ind i materialet før du skriver noget!
PTW har intet med thrash at gøre!
De er nu mere pionerer indenfor metalcore selvom de på deres senere plader trækker mere over imod en post-hardcore retning!

Faktum er at det for lytteren der først lige stifter bekendskab med PTW er dette album svært tilgængeligt omend særdeles voksende hvis man tager sig tiden til den!

Ellers kan jeg anbefale albummet youcomebeforeyou som er en god indgangsvinkel til bandet!

PTW Versions er mere en 8 ud af ti end denne anmelders 5/10 og her tages der udgangspunkt i den reelle genre bandet optræder i!

Daniel Wilkens

Daniel Wilkens

Indlæg: 178

Jeg hører selvfølgelig alle

Jeg hører selvfølgelig alle plader igennem op til flere gange, inden jeg anmelder dem. Men det ændre ikke på at jeg keder mig, når jeg hører pladen: Husk at en anmeldelse ikke er en facit-liste, men det indtryg anmelderen får af pladen mens den spiller. Jeg tager selvfølgelig din kritik til mig, men det ændre ikke på at den fra min side får 50%. Så godt er det sgu heller ikke....

Daniel Wilkens

Daniel Wilkens

Indlæg: 178

Iøvrigt er jeg fuldstændig

Iøvrigt er jeg fuldstændig ligeglad med diverse betegnelser som Metalcore, Deathcore, Nu-Metal og hvad man ellers kan finde på af nuancet beskrivelser. I bund og grund er det jo bare metal. Og så forbandet stor forskel er der jo ikke på thrash og metalcore samt deathmetal og deathcore...

mikp98

Indlæg: 4

Det er klart at din holdning

Det er klart at din holdning er helt legitim, og at du kun syntes albummet ud fra dit synspunkt kun er en middelmådig 5/10 værd er jo netop det, din holdning!

Min kritik gik på at du ikke havde sat dig ind i materialet/bandet og at det herigennem virkede utroværdigt!

Det med genre kan vi godt delvist blive enige om da kritikere/anmeldere nogle gange finder på genrer for at kunne skille musik fra hinanden! Men det er jo netop det man påtager sig som anmelder; at belyse forskelle og/eller ligheder med andre bands, så lytteren/læseren kan relatere sig til musikken!

Lige til det med mangel på forskelle mellem metalcore og thrash, så er jeg ikke enig!
Jeg er dog enig i at mange genrebetegnelser bliver misbrugt og påstemplet bands fordi der enten mangler en betegnelse (originalitet) eller er skriveren ikke familiær med musikken!
Tror nu nok at folk som sværger til bay area thrash ville mene der er forskel med den moderne metalcore! Men igen er jeg enig der er klart et form for link imellem her!

Tilbage til fokus så er PTW ikke metalcore som sådan mere, men var med til at starte den, sjovt nok igen som ved death metal/thrash fra Florida (hvad sker der i den stat!!!)!
Idag er de et af de bands som eksperimenterer (nok mindre successfuldt i dine øjne kan jeg forstå) indenfor post-hardcore genren dog med et metallisk strejf!

For eksempel kan jeg nævne at lytter man efter på Versions tager guitaristen Ryan Primack brug af Slide guitar på en meget alternativ måde!

Daniel Wilkens

Daniel Wilkens

Indlæg: 178

Du virker helt sikkert til at

Du virker helt sikkert til at være en fornuftig person med fornuftig IQ, men "post-hardcore med metallisk streif"?!? Come on, er det ikke lige at flue-kneppe lidt med genrebetegnelserne? For mig er PTW stadig Stemningsfuld, Melodisk med thrash elementer her og der! -Kald det hvad du vil, men for mig er det i bund og grund bare metal. Kender du iøvrigt et tysk band, der hedder Erosion, som sidst i 80`erne udgav en plade, der hedder Mortal Agony? Det blev også kladt metalcore allerede dengang, men ligner bestemt ikke det man kalder metalcore idag! Den blanding af hardcore og thrash, som man idag kalder metalcore, blev i tidernes morgen kaldt crossover og sådan kunne man blive ved.... Men jeg tror at vi i bund og grund er enige om at det er en eller anden form for metal, ligemeget om guitaristen holder pikken på en unik måde når han pisser eller ej... :)

mikp98

Indlæg: 4

Tak for kommentaren, og ja

Tak for kommentaren, og ja jeg forsøger at lade fornuften være ledende for min disposition!

Angående PTW må jeg dog understrege at dette band ikke har noget med Thrash at gøre!

Derimod passer de mere ind i en hardcore settinng men er som sagt eksperimenterende i deres udtryk med brug af banjo, trompet og andre hornarrangementer! Tror nok nogle thrash fans ville blive overrasket hvis overkill eller exodus lige river banjoen og slide guitar frem på scenen, selvom det ville være interessant!

Jeg syntes bare ikke din anmeldelse fremstiller noget konkret omkring bandet og deres versions udgivelse!
Og så lige til et spørgsmål: Hvorfra kommer Devin Townsend referencen ind? Han hverken har link til bandet og hans musik (både selv og strapping young lad) er langt fra PTW!

777

Indlæg: 1

Poison the Well
Versions
Ferret / Target

Af Søren Guldmann

Forrige livstegn fra Poison the Well var deres nu fire år gamle “You Come before You". Den fik en blandet modtagelse, og selv hører jeg til blandt de, der aldrig helt tog albummet til sig. Udspillet blev det eneste på Atlantic Records, og herefter fulgte en turbulent periode, der medførte, at gruppen blev reduceret til en kerne-trio bestående af Jeffrey Moreira, Ryan Primack og Chris A. Hornbrook, som nu assisteres af to yderligere medlemmer i live-sammenhæng. Netop denne trio har via arbejdet med "Versions" materialet genopfundet PTW-lyden, og ud af det er blomstret et smukt, velgennemtænkt og meget overraskende comeback.

Sidst i 90’erne stod bandet sammen med Skycamefalling i spidsen for bølgen af navne, som fusionerede metallisk hardcore-energi med et skærende følelsesladet og melodisk tilsnit. Lavinen begyndte så småt at rulle med "The Opposite of December", og da Trustkill Records slap den storsælgende "Tear from the Red" løs i 2002, fik mange hurtigt en fiks idé om at inkorporere elementer af det stilskabende udtryk i deres egen lyd. Graden af skamløshed ved tyverierne varierede selvfølgelig, men oftest blev der stjålet med arme og ben, og netop af den grund er ikke så få efterhånden godt og grundig trætte af alt, hvad der har med emotionel, metallisk hardcore at gøre. Måske endda Poison the Well selv? I hvert fald har de distanceret sig ganske betydeligt fra fortidens gerninger, frem for at malke dem på ny. Yderst beundringsværdigt.

Selvfølgelig er der stadig noget nogenlunde genkendeligt tilbage fra tidligere ved "Versions". Men motiverne af smertefulde hjertesorger er udvisket til fordel for landskaber, der fremmaner billeder, som matcher alt fra coverets let abstrakte islandskaber til varm, vindblæst præriestemning og vidt åbne kløfter. De grundlæggende elementer af guitar, bas og trommer akkompagneres af en bred, skiftende række instrumenter, der tæller alt fra mandolin og banjo til synth og blæsere. Første sang, "Letter Thing", starter i ganske heftigt tempo med Jeffrey Moreiras vokal halsende ind over punktrommer, men allerede når den glidende overgang til klagende slide-guitar sætter ind, ved man godt med sig selv, at resten af pladen ikke bliver i det forventeliges navn. Derpå følger "Breathing’s for the Birds", en mere dvælende sag med højt til loftet, og ved "Nagaina" er det efterhånden slået fast, at ethvert spor af kaos må betragtes som stort set elimineret hos Poison the Well.

Transformationen er alligevel ikke helt så stejl, som f.eks. da Cave In tog skridtet fra den knusende "Until your Heart Stops" til rum-rock eventyrerne på "Jupiter". Poison the Well kan stadig bide fra sig med en ligefrem sang som "The Notches that Create your Headboard", men aggressionen forbliver nuanceret, uden at ende i blindt raseri. Sidst blev der også arbejdet sammen med det svenske producerteam bestående af Eskil Lövström og Pelle Henricsson (kendt fra bl.a. Refuseds svanesang, "The Shape of Punk to Come"), men udbyttet af disses sans for raffinement føles meget større denne gang.

Poison the Well trodser de grå, afskærmende genrebetegnelser og flyder nu frit i bølgerne et sted mellem støjrock, country, punk og billedskønne ballader, uden den mindste antydning af vand i lungerne. "Versions" skaber et overbevisende indtryk af, at Florida bandet snildt kommer til at overleve uden afhængighed af det for længst tøjlesløse jordskred, de selv var med til at sætte i bevægelse.

Sådan Fortjener PTW at blive behandlet, Jeg var helt i stadie af chok da jeg læste denne "anmeldelse" .

At kalde PTW for noget, der bare tilnærmelsesvis minder om thrash, er altså galt afmarcheret...

Guldmann

Indlæg: 1

Mystisk - den PTW anmeldelse

Mystisk - den PTW anmeldelse er ganske rigtigt skrevet af mig til Transmission, men den er ikke citeret helt korrekt.

De to korte afsnit i bunden på et par linjer hver er tilføjet af brugeren, som har postet teksten i diskussionen her - nok ikke med fuldt overlæg, men sikkert nærmere fordi det ikke angives præcist, hvor citatet af min tekst starter og stopper, og hvor vedkommendes egen slutkommentar tager over.

Anmeldelsen kan læses i sin rette udformning her:

mikp98

Indlæg: 4

Summa summarum er vel bare at

Summa summarum er vel bare at denne anmelde lse her er usaglig og ikke kan godkendes! Anmelderen har ingen forudsætning for at anmelde albummet hvillket gør anmeldelsen overflødig! I øvrig meget enig med Transmission anmeldelsen! Cave in er i øvrigt et andet fantastisk band som folk skulle give sig selv den fornøjelse at høre! Specielt netop Jupiter albummet!

Daniel Wilkens

Daniel Wilkens

Indlæg: 178