Mørkets Afslag

Genrer:Black metal, Ambient Black Metal
Antal numre:4

Officiel vurdering: 1/10

Brugervurdering: 4,6/10 baseret på 5 stemmer.

Anonymt black metal-projekt fra undergrunden

Pafund er et anonymt dansk black metal-soloprojekt, der i 2015 udgav albummet I Mod Lyset på hjemmesiden Bandcamp.com. Det er sådan cirka alt, vi ved om Pafund… Så deeeet… Han er nu klar igen med sit nyeste bidrag til black metal-scenen i Danmark, Mørkets Afslag.

Generisk, genbrugt, opgylpet og uinspireret støj

Pafunds kendetegn er ”ingen rytme – kun støj”. Det står endda på hans officielle t-shirts. Det kan tydeligt høres på Mørkets Afslag. Albummet starter med titelsangen, ”Mørkets Afslag” – en 24 minutter lang støjvise, hvor der både er passager med akustisk guitar, nogle fløjter og forvrængede guitarer. Sangen tager en med på en rejse ind i de mørkeste hjørner af atmosfærisk black metal og forsøger at rive lytteren ned i et hul af håbløshed og melankoli… Det er en meget lang og virkelig kedelig rejse, hvor man virkelig bare gerne vil hjem efter de første tre minutter.

Det samme gør sig gældende på den næste sang, ”Afgrunden”. Den er blot seks minutter lang, men er lige så langtrukken som ”Mørkets Afslag”. Der er udelukkende en støjgenerator og en enkel snært af en guitar, som spiller en uoriginal melodi, der ikke virker specielt velovervejet.

Derefter kommer tredje sang, ”Øver 11-03-16” – en sang, der godt måtte have blevet i øvelokalet… Endnu en fucking støjvise på ca. 20 minutter uden direktion, og den formår faktisk at være af mere ringe lydkvalitet end de to første sange. Og ja, jeg ved godt, at black metal har en tendens til at være rå og lo-fi, men det her er ikke engang godt nok til en demo… Det lyder som en demo af demoen.

Og når man tror, det ikke kunne blive meget værre, så runder albummet af med ”Ærkegeden”. Hovsa! Der kom sgu trommer på! Det kunne være, at der skulle findes en trommeslager, der kan holde en rytme til næste gang. Kombiner det med vokaler, der lyder som en, der snorker med en mikrofon i munden, og et gentagende, generisk riff, der får Burzums ”Dunkelheit” til at lyde som en Dream Theater-sang, og så har du ”Ærkegeden”.

Jeg ved fandme ikke, hvad jeg skal sige

Pafunds Mørkets Afslag præsenterer ikke nogen nye idéer inden for black metal-genren. Det er et sørgeligt forsøg på at være ”trve kvlt” og undergrundsagtig. Jeg har skam intet problem med det støjende lydbillede og lo-fi-fremgangsmåden; selve musikken er bare alt for uinspireret – for ikke at sige ret dårligt – til, at atmosfæren kan kompensere for det.

1. Mørkets Afslag
  2. Afgrunden
  3. Øveren